Rail Baltic on jooksnud ummikusse

Andres Reimer
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Rail Balticu kiirraudtee saatus selgub paari nädala jooksul.

Leedulased jõuavad majandus- ja kommunikatsiooniministri Urve Palo lootuste kohaselt juba järgmisel nädalal toimuval Euroopa transpordiministrite nõupidamisel arusaamisele, et Rail Balticu trassi ei ole võimalik läbi Vilniuse ehitada.

«Üleeile kohtusin Leedu suursaadikuga Eestis ja ka tema väljendas seisukohta, et Rail Baltic peab läbi Vilniuse minema. Suursaadikust jäi mulje, et Eesti ja Läti peaksid Leedut selles küsimuses toetama,» rääkis Palo. «Mina omakorda andsin edasi, et see on Euroopa Komisjoni teema.»

Praeguses ummikseisus ei ole Eestil võimalik raudteeprojektiga oma territooriumil edasi liikuda, sest edasised sammud sõltuvad Leedu, Läti ja Eesti raudtee ühisfirma loomisest. «Meie võime siin olla väga tublid, aga raha me ei saa, sest tegemist on piiriülese trassiga,» selgitas Palo.

Euroopa Komisjoni esindajad ütlesid esmaspäeval Vilniuses toimunud nõupidamisel väga selgelt, et praeguse Euroopa Liidu eelarveperioodi raames saab Rail Balticu ehitada vaid läbi Kaunase, ja hoolimata leedulaste jäigast survest pole võimalik Vilniust sinna lisada. «Võib-olla on seda neile varem öeldud kuidagi läbi lillede, aga nüüd öeldi neile otse. Nad mõtlevad järele, ja kui nad järeleandmisi ei tee, siis on raske näha, kuidas sellest asjast üldse asja saab,» lausus Palo, kellel seisab kahe nädala pärast ees kohtumine Leedu transpordiministri Rimantas Sinkevičiusega.

Projekti koordinaator Pavel Telička ütles aga, et Brüsselile on arusaamatu, miks Leedu esmalt toetas Rail Balticu kulgemist läbi Kaunase ja hiljem muutis meelt. Kui Rail Balticule tahetakse küsida ELi toetust, siis tuleb ühisfirma luua lähinädalail, vahendas Teličkat BNS.

Komisjon võib kaaluda Vilniuse ühendamist projektiga juhul, kui tasuvusuuring leiab sellele vettpidava põhjenduse.

Leedu valitsusliikmete hiljuti meedias avaldatud seisukohad käivad teineteisele risti vastu. Kui peaminister Algirdas Butkevičius kinnitas, et Leedu ei kavatse Rail Balticule takistusi teha ja on valmis nõustuma, et Vilnius liidetakse projektiga hiljem, siis transpordiminister Sinkevičius kinnitas, et Leedul on liiga vara oma seisukohta muuta.

Rail Balticu Eesti projektijuht Indrek Sirp ütles eile ERRil­e, et projekti partnerriikide töögruppide tasemel on töö ammendunud ning edasi tuleks läbirääkimistega liikuda kõrgemal tasemel.

Rail Balticu ehitus, mis maksab 3,67 miljardit eurot, peaks algama hiljemalt 2018. aastal.

Eesti osa moodustab projektist alla kolmandiku ehk 1,08 miljardit eurot. Euroopa Komisjon pakub Tallinnast kuni Leedu-Poola piirini kulgeva kiirraudtee ehitamiseks 2,07 miljardi euro suurust kaasfinantseeringut. Euroopa laiusega raudteel hakkavad rongid sõitma kuni 240 kilomeetrit tunnis. Sellise kiirusega kestab reis Tallinnast Pärnusse ligi tund aega, Riiga aga ligi kaks tundi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles