Tarmo Noop riskib uue kokakoolaga

Gert D. Hankewitz
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
A. Le Coqi tehnikajuht Aleksander Kibal Tartus RC Cola villimisliini juures.
A. Le Coqi tehnikajuht Aleksander Kibal Tartus RC Cola villimisliini juures. Foto: Margus Ansu

A. Le Coq paiskab varsti müügile Eestis täiesti tundmatu koolajoogi RC Cola. Firma juht Tarmo Noop tunnistab riske, kuid on nõus neid nelja miljoni eest kanda võtma.

Praegu on Eestis 70 protsenti koolajookide turust Coca-Cola käes. Vaid 20 protsenti on nende peamise konkurendi Pepsi valduses ning ülejäänud jaguneb väiksemate, vähem tuntud nimede vahel.

Noop usub, et kui kõik läheb plaani kohaselt, on aasta pärast 20 protsenti turust nende käes. Kui mitte, siis mitte – Noobi töökoht jääb alles ning neli miljonit krooni tootmisesse investeeritud raha pole ka nii suur, et kaotust üle ei elaks, tunnistab firmajuht.

Ründav reklaam

Tundmatu kaubamärk Royal Crown Cola paneb joogi müügiedusse skeptiliselt suhtuma. Ka Noop tunnistab, et nimi on eestlastele võõras, kuid kinnitab, et tugeva turundusega see muutub. «Sedasama tegime põhimõtteliselt ka Dynamitiga, mis oli tundmatu,» meenutas ta.

«Kogu marketingi kontseptsioon on ülimalt noortepärane ja väga agressiivne,» kiitles Noop, näidates laiekraanil oma uue toote reklaamiklippe. Kõik need pilkavad põhilisi konkurente Pepsit ja Coca-Colat.

Royal Crown Cola, mis on maailmas turuosalt kolmas (siiski pikalt nii Pepsist kui ka Coca-Colast maas, märkis Noop), pakkus ise A. Le Coqile lepet hakata nende kaubamärki Eestis esindama. Leppe järgi ostab õllefirma neilt kokasiirupi, villib kohapeal – muuseas ka Lätis – joogi purki ja pudelisse ning saadab müüki.

«Ise toota on kindlasti mõttekam, kuna ka marginaal on siis suurem,» vastab Noop küsimusele, miks lihtsalt importija rolliga ei lepitud. Ka päris oma kaubamärgiga turule tulek on Noobi sõnul välistatud, kuna lisaks kõigile muudele kuludele maksaksid korralikud reklaamiklipid, mis on edu aluseks, miljoneid kroone.

Praegu saadakse reklaamklipid emafirmalt tasuta. «Koola ei ole Eesti jook, see on Ameerika oma. Seda seostatakse just Ameerikaga,» lisas Noop.

Hiljuti oma tootmise Eestist Lätti kolinud Coca-Cola ei näi Noobi ettevõtmise pärast väga suurt muret tundvat. Seda põhjendatult, kuna turuliidri kohta ei saaks neilt keegi ära võtta. Tarnija HBC Eesti esindaja Piret Jaaks märkis, et nende kokakoola jääb eestlaste lemmikuks edasi ka RC Cola müügile jõudes.

Keeruline ülesanne

Ka konkurendid Saku õlletehasest usuvad, et turuosa võita on keeruline, eriti kui Coca-Cola ülevõim nii suur on.

«Eks «originaalne» Coca-Cola on väga kõva positsiooni sisse võtnud ja selles kategoorias turuosa võita on paras pähkel,» lausus Saku õlletehase turundusjuht Kadri Ärm.

Ta lisas, et see, kas eestlased võtavad uue koola hästi vastu või mitte, oleneb lõppkokkuvõttes siiski uue joogi kvaliteedist ja maitsest, samuti selle müügist ja turundusest.

Saku tootis ja turustas selle sajandi algusest kuni 2006. aastani Pepsit ja teisigi karastusjooke, kuid otsustas sellest loobuda. 2005. aastaks suudeti vallutada vaid kuus protsenti karastusjookide turust.

RC Cola
•    RC Cola asutati 1905. aastal. Ettevõte oli esimene koolajoogitootja, kes hakkas ära kasutama kaalujälgijate hirme ning tuli välja dieetkoolaga.
•    RC Cola tegutseb 60 riigis ning 100 riigis frantsiisilepinguga.
•    Firma kuulub Cott Beverages’le, mis on üks suuremaid private label’i jookide tootjaid ehk teisisõnu teevad nad jooke kauplusekettide tarbeks.
Allikas: PM

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles