Euroopa Komisjon hakkab süvitsi uurima Estonian Airi ümberkorraldusabi

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Estonian Airi lennuk.
Estonian Airi lennuk. Foto: Peeter Langovits

Euroopa Komisjon on algatanud põhjaliku uurimise, et teha kindlaks, kas Eesti kava anda riiklikule lennuettevõtjale Estonian Air ümberkorraldamiseks 40,7 miljonit eurot riigiabi on kooskõlas ELi riigiabi eeskirjadega.

Eelkõige hindab komisjon, kas lennuettevõtja ümberkorraldamiskava sobib ettevõtte pikaajalise elujõulisuse taastamiseks ja aitab hüvitada riigiabi andmisega tekitatud konkurentsimoonutusi. Põhjaliku uurimise algatamine annab asjast huvitatud kolmandatele isikutele võimaluse kommenteerida vaatluse all olevaid meetmeid. Uurimise tulemust see ei mõjuta, teatas komisjon teisipäeval.

2013. aasta juunis teatas Eesti komisjonile Estonian Airi 40,7 miljoni euro suurusest rekapitaliseerimisest, et aidata ümber korraldada ettevõte, mis on mitu aastat olnud rahalistes raskustes. Ümberkorralduskava hõlmab viieaastast ümberkorraldamisperioodi ajavahemikul 2013–2017.

Tegemist on juba teise aktiivse uurimisega, 2012. aastal otsustas riik anda Estonian Airile 8,3 miljonit eurot päästmislaenu, ka selle meetme kohta algatas komisjon uurimise, mida pikendati aprillis.

2009. aastast alates on Estonian Air saanud riigiabi mitmel korral, sealhulgas kolm kapitalisüsti kokku 57 miljoni eest. 2012. aastal teatas Eesti kavatsusest anda Estonian Airile 8,3 miljoni euro ulatuses päästmislaenu. Seejärel alustas komisjon põhjalikku uurimist, kuna kahtles, kas kõnealune abi on kooskõlas ELi eeskirjadega riigiabi andmiseks lennuettevõtetele ning suunistega raskustesse sattunud ettevõtete päästmiseks ja ümberkorraldamiseks.

Komisjonil on kahtlusi, kas selle ümberkorralduskavaga suudetakse tagada, et Estonian Air muutub elujõuliseks ja saab edaspidi hakkama ilma riigi jätkuva toetuseta. Samuti kahtleb komisjon, kas lennuettevõtja suudab toime tulla probleemidega, mis õhutranspordi turul lähiaastatel tõenäoliselt esile kerkivad.

Peale selle ei ole kindel, et väljapakutud mahu vähendamine, mis saavutatakse lennumarsruutide tühistamisega, on piisav riikliku toetuse põhjustatud konkurentsimoonutuste hüvitamiseks. Samuti on komisjon arvamusel, et Estonian Airi panus ümberkorraldamiskuludesse võib olla ebapiisav.

Eeskirjade kohaselt tohib ettevõttele päästmisabi anda ainult üks kord kümne aasta jooksul, et vältida kiratsevate ettevõtete kunstlikku elushoidmist maksumaksja raha eest – see on niinimetatud esimese ja viimase korra põhimõte. Teatud tingimustel lubavad riigiabisuunised anda päästmisabi ka kiireloomuliste struktuurimeetmete jaoks, mille abil tagada ettevõtte püsimajäämine.

Praeguseks on komisjon algatanud põhjaliku uurimise ka lennuettevõtjale Cyprus Airways antud ümberkorraldusabi suhtes. Samuti algatas komisjon hiljuti uurimise teistele riiklikele lennuettevõtjatele, nagu airBaltic, Adria Airways, Cyprus Airways, SAS ja LOT, antud riiklike toetuste suhtes. Komisjon võttis hiljuti vastu ka otsuse seoses lennuettevõtjatega Air Malta, Czech Airlines ja LOT.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles