Loe, mida kõike saab sinu kohta teada sinu nutitelefoni asukohta jälgides

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nutitelefon.
Nutitelefon. Foto: SCANPIX

Andes oma nutitelefonile loa jagada oma asukohapõhist informatsiooni, annavad kasutajad ühtlasi vabatahtlikult ära rohkem teavet, kui nad arvatagi oskaks, kirjutab Wall Street Journal oma Toronto idufirmasid käsitlevas artiklis.

Trendika Toronto restorani Happy Child omanik Fan Zhang teab, et  170 tema restorani klienti käisid eelmise aasta novembris klubides pidutsemas, 250 klienti on sellel kuul külastanud jõusaali ning 216 külastajat elavad Toronto jõukamas linnaosas Yorkville´is. Kogu selle informatsiooni on ta oma klientidelt saanud nende teadmata, ning ilma ise neile ühtegi küsimust esitamata.

Zhang on nimelt vaevalt aasta vana kohaliku ettevõtte Turnstyle Solutions klient, mis on paigutanud Toronto kesklinnas asuvasse umbes 200 ärisse sensorid, mille abil on võimalik ostlejate liikumisi linnas jälgida.

Üha suurem hulk ettevõtteid, telekomioperaatoritest kuni mitmete spetsialiseerunud idufirmadeni oskavad oma äris nutikalt ära kasutada asukohapõhiseid andmeid, müües kogutud teabe jaefirmadele, kes soovivad üha rohkem oma kliente tundma õppida.

Infot koguvad ettevõtted jälgivad telefoni 12-kohalist unikaalset ID-d, mille seade annab signaalina juhul, kui selle Wi-Fi ühendus on sisse lülitatud. Tavaliselt ei tea andmeid koguvad ettevõtted nende seadmete omanike nimesid, kuid piir anonüümsuse ja kliendi identifitseerimise vahel on õhuke ning seaduse kaitse kasutajate sellist laadi info jagamisel on riigiti üsna hägune.

Üks Toronto kohalik start-up nimega Viasense jälgib Torontos, ning alas mis jääb linna keskmest 400 km raadiusesse, igapäevaselt 3-6 miljonit seadet, ostes selleks Kanada telekomioperaatoritelt suures mahus vastavaid andmeid. Seejuures saab ettevõte seadme kasutaja identiteedi tuvastada näiteks Twitteri või Instagrami kasutajanime abil.

Teine, varasemalt juba mainitud ettevõte Turnstyle Solutions tegeleb erinevatesse äridesse sensorite paigutamisega, mille abil omakorda jälgib nutitelefonide liikumist. Seejuures pakub ettevõte nendes ärides tasuta Wi-Fi võrku logimist, mis lubab ettevõttel jällegi sisselogijaid identifitseerida.

Andes nutirakendusele õiguse jälgida nutiseadme asukohta, müüakse see info tihtipeale edasi reklaamiostjatele, kes näitavad nutiseadmetes nende poodide reklaame, millest nutiseadme omanikud reklaami kuvamise hetkel on mööda jalutamas.

Nutitelefonide kasutajate asukohtade kohta kogutud andmete põhjal on võimalik teha vägagi kaugeleulatuvaid järeldusi. Näiteks need inimesed, kelle nutiseadmed liiguvad Toronto parkides teatud trajektoori mööda hommikuti ajavahemikus poole kuuest kuni poole üheksani, liigitatakse Viasense´i algoritmi poolt «hommikusteks sörkijateks». Isik, kelle telefon asub vähemalt korra kuus golfirajal, on «harrastajast golfimängija», kolme igakuise külastuse puhul on tegu juba «keskpärase golfimängijaga». Kui kasutaja nutitelefon on öösel sisse lülitatud, saavad ettevõtted jälgida selle signaali ning järeldada, et tegu on selle isiku koduga. Kui telefon on regulaarselt mingi kõrgkooli territooriumil, järeldab Viasense, et tegu on tudengiga.

Turnstyle on paigutanud oma sensorid Toronto kesklinnas asuvatesse joogastuudiotesse, ühte hotelli, teatrisse, staadionile, mitmetesse kohvikutesse ja muudesse äridesse.
Telefoni WiFi-signaale lugevate sensorite võrgustik lubab ettevõttel jagada kohalike äride ja restoranidega üsna täpseid raporteid nende klientide liikumiste kohta – näiteks, kui suur hulk käis neist regulaarselt eelmisel kuul joogatrennis või kui paljud külastasid mingit teatud taimetoidurestorani.

Kogutud andmetest on jaeäridele palju kasu - näiteks kui nad teavad, et mingi teatud hulk kliente on pärit mingist kindlast piirkonnast, on äril võimalus seda teades keskenduda oma turundustegevuses just sellele linnaosale.

Artikli alguses mainitud restorani omanik Zhang hakkas oma äri turundamisel kasutama restorani embleemiga spordisärke, kuna sai teada jõusaali populaarsuse oma kliendibaasi kuuluvate inimeste seas. Üks teine kohalik restoran palkas aga reede õhtuteks spetsiaalselt 80-ndate muusikat mängiva DJ, kuna Turnstyle´i andmetel olid 60 protsenti külastajatest, kelle telefoni WiFi ühendus oli sisse lülitatud, kolmekümnendates aastates või vanemad.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles