Allan Martinson: läbikukkumine on eduka tootearenduse normaalne osa

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Allan Martinson.
Allan Martinson. Foto: Peeter Langovits.

Tehnoloogiaettevõtja ja investori Allan Martinsoni sõnul on turundusmaailmas juba aastakümneid küll teatud seda, et tooteid tuleb arendada koostöös klientidega, kuid praktikas on see saanud võimalikuks alles start-up-firmade maailmas laiemalt kasutusele võetud metoodikate tõttu.

Turundusraadio saates kõnelenud Martinson märkis, et olulisemaid kliendikeskse tootearenduse põhimõtteid on see, et parima tooteturu suhte leidmiseks tuleb tarbijad panna tootearenduses osalema, et kukutada kiiresti läbi need ideed, mis ei toimi. Tema sõnul on tänapäevane arusaam toodete loomisest erinev varasemast ajast, mil juhid kartsid uudse toote läbikukkumist ja viimistlesid seda seetõttu oma parimate teadmiste alusel kulisside taga sageli aastaid. Enam pole läbikukkumine häbiväärne, vaid tootearenduse normaalne osa, rääkis ta.

«Mitte vigade vältimises pole küsimus, vaid selles, kuidas vead võimalikult kiiresti esile kutsuda ja läbi põdeda,» selgitas ta.

Martinsoni sõnul on kaasajal täiesti normaalne, kui turule tuua ebatäiuslik toode, sest siis saavad kliendid aidata seda kiiresti parandada. Eeskujudena nimetas ta populaarset fotode jagamise lehte Flickr, mis oli algselt arvutimäng ja maksmiskeskkonda Paypal, mis alustas hoopis ühest nutitelefonist teise infrapunaga raha kiirgamisest. «Kõigil läheb alguses rappa, küsimus on, kas jäädakse rappa või tullakse välja,» rääkis riskikapitalist. Tema sõnul näitavad kogemused, et kaks radikaalset kannapööret on iga uue toote turuletoomise puhul täiesti normaalne. «Ja kogemustega pole siin midagi pistmist, sest just kogenenumad teevad vahel uskumatuid vigu. Näiteks Microsoft oma tahvelarvutite ja MP3 mängijatega.»

Allan Martinsoni sõnul pole ettevõtjail, kes toovad turule uut toodet, vaja karta klientide kaasamist juba faasis, kus veel midagi valmis pole. Klient ei pane pahaks, kui talt nõu küsitakse ja võib juhtuda, et kui toode saab juba alguses 90 protsenti sisendit väljastpoolt arenduskoda, õnnestub ka vigu ennetada.

Üks levinumaid vigu, mida uute toodete turuletoomisel tehakse, on Martinsoni sõnul nende ülearendamine. Enamasti vajab tarbija vaid ühte funktsiooni, muu hakkab häirima. Ta tõi näite tuttavast tarkvara arendajast, kes märkas, et turg vajaks korralikku koosolekute pidamise tarkvara ja kulutas 10 inimtöö aasta jagu arendajate aega, ujutas toote kellade ja viledega üle ning ei näinud tootel mingit edu. Alles siis, kui tootelt oli viis korda eri funktsioone vähemaks võetud, tekkis turul huvi.

Martinson rõhutas Turundusraadios rääkides ka seda, et tihti löövad tootearendajad liiga vara käega, eriti siis kui nende turule toodud lahendus ei saa mingit positiivset tagasisidet. Tema sõnul tuleks hakata otsima uusi vaatenurkasid ja sihtgruppe, kellega koos leida tootes üles need kohad, mis tarbijatele meeldivad ja püüda põnnama löömise asemel toodet kiiresti ümber kujundada. «Apple Ipadi taga oli sadu asju, mida uuesti tehti, enne kui lõpliku tooteni välja jõuti,» märkis ta.

Kuula saadet siit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles