Kaubandus-tööstuskoda ei toeta jätkuvalt firmaautode maksumuutusi

Liina Valdre
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kaubandus-tööstuskoja peadirektor Mait Palts.
Kaubandus-tööstuskoja peadirektor Mait Palts. Foto: Liis Treimann

Olles läbi töötanud uuenenud eelnõud, ei pea kaubandus-tööstuskoda jätkuvalt võimalikuks tulu- ja käibemaksuseaduse kavandatavate muudatuste toetamist, mis puudutavad ettevõte kasutuses olevate sõiduautode maksustamispõhimõtete muutmist.

Kõige rohkem teeb muret kojale muret see, et nende hinnangul uuendatud eelnõud ei lahenda neid probleeme, mille tarbeks seadusemuudatust soovitakse ellu viia.

Praegu on kaubandus-tööstuskoja peadirektori Mait Paltsi hinnangul seaduses mitmeid lahendusi,  mis aitaksid efektiivselt maksupettustega tegeleda ning on arusaamatu, miks neid ei ole siiani rakendatud.

«Juba kehtiv käibemaksuseadus ei luba sisendkäibemaksuna arvesse võtta selliste kaupade või teenustega seotud käibemaksu, millel puudub otsene seos käibe tekkimisega ehk lihtsamalt öeldes, et saaks kasutada mahaarvamise õigust, peab ka auto olema reaalselt ettevõtluse jaoks kasutuses,» selgitas Palts.

«Seda, kas see nii ka on, saaks maksuhaldur üsna hõlpsasti ettevõtjate käest küsida kui maksudeklaratsioonidest nähtub, et ettevõtlust ei toimu, töötajaid ei ole, kuid arvel on arvukalt kalleid autosid, nagu täna on väidetud,» lisas ta.

Ümbrikupalkadega võitluses on sellised teavitused Paltsi sõnul positiivset tulemust toonud ning võiks proovida ka siin. «Kui on tuvastatud probleem, siis tuleb esmalt otsida rohtu kehtivast seadusest, mitte aga asuda koheselt koostama uut. Täna puudub meil info, kas kehtiva seaduse võimalusi on püütud ammendavalt rakendada või mitte,» märkis Palts.

Kokkuvõtvalt leiab kaubanduskoda, et mitmed aspektid tänases eelnõus on jäetud analüüsimata ning valikulised võrdlused teiste riikide praktikatega ei ole veenvad. «Mitmed riigid, kus autode maksustamisega seotud muudatusi on läbi viidud on hiljem muuhulgas pidanud tõdema, et eelarve sisukohast on sellised muudatused olnud negatiivse mõjuga,» nentis Palts.

Tänast seadust ei ole koja hinnangul vaja muuta, vaid tagada hoopis selle rakendamine, sest  juba praegu peab sõiduauto olema seotud käibe tekkimisega, et sellega seotud kulu saaks sisendkäibemaksuna arvesse võtta.

Rahandusministeeriumi sõnul kaubandus-tööstuskoda eksib, väites, et kehtiv seadus juba lubab maha arvata vaid ettevõtluseks kasutatava auto sisendkäibemaksu.

Just ettevõtete sõiduautodele on käibemaksuseaduses seni tehtud erand – sõiduauto ostmine, selle tarbeks soetatud kütus ja teised otseselt seotud kulud arvestatakse maha sõltumata nende ettevõtluses kasutamise osatähtsusest ning seega on käibemaksuseaduse järgi lubatud maha arvata kõik, selgitas ministeerium.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles