Kauba loogiline paigutus poeriiulitel kasvatab müüki kuni kolmandiku võrra

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Voodipesu riiul ühes Tallinna kauplustest.
Voodipesu riiul ühes Tallinna kauplustest. Foto: Postimees

Sellest, kuidas on kaubad poes riiulitele paigutatud, sõltub 20-30 protsenti läbimüügist, rääkisid Santa Maria Ida-Euroopa turundusjuht Kaarel Karu ja Marketingi Instituudi juht Anu-Mall Naarits Turundusraadio saates.

Klientide ostukäitumise mõjutamisest rääkinud Kaarel Karu möönis, et iga turundaja peaks kaupluseriiuleid vaatama ennekõike tarbija pilgu läbi. Siis saadakse aru, et inimene ei tule poodi mitte tehnilist ostuprotsessi sooritama, vaid soovib kerge vaevaga leida midagi, millest õhtul süüa valmistada. «Olulisim on selgus. Kodu tuleb teha korda,» märkis ta.

Kaarel Karu sõnul algab edutoov paigutus kaupluseriiulil kaugelt eristuvatest pakenditest, kuid kohe seejärel on oluline, et tooted oleksid paigutatud sellise süsteemi järgi, mis hõlbustaks tarbijal oma valiku tegemist. Karu rääkis, et Santa Maria maitseainete äris, kus suurte poodide kümnemeetristel maitseainete riiulitel on kokku kuni kolmsada eri tootja erinevat maitseainepakki, näitab tarbijate tagasiside, et esmalt soovib ostja leida tuntud brändi, seejärel tulevad valikusse pakendi tüüp ja maitseaine tüübid, kus eraldi on grupeeritud piprad, ürdid, jms. Karu sõnul on nende firmal enim probleeme kaupade lihtsa ja arusaadava riiulitele paigutamisega olnud Venemaal, kus pärast kaupade ümberasetamist kasvasid müügid samades kauplustes 20-30 protsenti.

Kaarel Karu meenutas ka meeldejäävat kogemust kohvivaldkonnast, kus ühes kaupluses olid kohvipakid riiulitele paigutatud kaosena paistva süsteemi alusel nii, et isegi asjatundjad ei saanud pikka aega riiuli ees seistes aru, milline oli kaubapaigutuse loogika. Lõpuks selgitas kaupluse töötaja, et kohvipakid on riiulitel värvide alusel: kõigepealt tulid kõik rohelised pakid, siis kollased jne. Kusjuures paigutuse puhul polnud tehtud vahet ei brändidel, paki suurustel ega ka sisul – lahustuv kohv, kohvioad jms olid kõik kenasti üksteise kõrval tänu paki värvi sobivusele.

Marketingi Instituudi juht Anu-Mall Naarits meenutas raadiosaates omakorda ühte Rootsi tualettpaberi riiulitel tehtud uuendust, kus üks paberitootja otsustas lõpetada olukorra, kus tarbijatel puudus riiulite ees seistes kiire võimalus mõistmaks, milline paber on parem, milline mitte. Pärast tualettpaberite sortimist eri kategooriatesse: odav, öko, paks, pehme jne, avastati, et just kallimate toodete müük kasvas veerandi võrra.

Turundusraadio saadet tarbijate ostukäitumise mõjutamisest poes saab kuulata siit: http://mi.ee/turundusraadio/ostuk%C3%A4itumise-m%C3%B5jutamine-poes

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles