Lennufirmad vennastuvad tuhapilves

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Islandil Fimmvorduhalsi vulkaani purske tulemusel tekkinud tuhapilv.
Islandil Fimmvorduhalsi vulkaani purske tulemusel tekkinud tuhapilv. Foto: -/AFP

Kõigi suuremate Briti lennufirmade tegevjuhid ühinesid, et nõuda valitsuselt abi ja toetust tuhapilve tõttu väljakannatamatuks muutunud olukorras.

Nii kirjutasid Gordon Brownile läkitatud pöördumisele teiste hulgas alla ka British Airways, Virgin Atlantic ja EasyJet, kes normaalses õhustikus üksteisega kibedasti kemplevad.



Lennufirmad hoiatasid peaministrit, et «katastroof võib nende majanduslikku seisu ja mainet pikemaks ajaks tõsiselt kahjustada».

«Ühesõnaga, olukord on väljumas kontrolli alt,» ütlesid tegevjuhid. «Me leiame, et tegemist on loodusõnnetusega, mis selgelt õigustab valitsuse poolseid hüvitisi.»
«Õhuruumi sulgemine on sündmus, mida ei kata ükski kindlustus ning seetõttu ei saa eeldada, et lennufirmad selliste kahjudega omal jõul toime peaksid tulema,» kirjutasid nad.

British Airwaysi juht Willie Walsh leiab, et kompensatsiooni jaoks on pretsedent olemas. Firma ei ole alates õhuruumi sulgemisest praktiliselt lennata saanudki ning kaotab omaenda hinnangul kuni 20 miljonit naelsterlingit päevas. Pärast 9/11 terrorirünnakut, kui USA õhuruum kolm päeva suletud oli, sai BA valitsuselt hüvitist ning Walshi sõnul on praegused kahjud palju suuremad.

Olukorras, kus firma aktsiate väärtus langema on hakanud, kinnitas BA eile oma aktsionäridele, et neil on olemas piisavad kapitalireservid, et sellistest pealesunnitud tööseisakutest läbi tulla. Walsh ütles, et möödunud kolmapäevase seisuga, kui katkestused algasid, oli neil 1,7 miljardit naela vaba raha ning vajadusel on firmal võimalus võtta krediiti 400 miljoni naela ulatuses.
Samas leitakse, et nõrgematele lennufirmadele võib kriis siiski saatuslikuks osutuda.

Nõustamisfirma Zolfo Cooperi partner Alastair Beveridge ütles, et lennufirmade sularahavarud kahanevad murettekitava kiirusega - tema hinnangul kulutatakse praegu päevas kõvasti üle 100 miljoni naela.

«Ükskõik, kui palju raha on õnnestunud kõrvale panna, ikkagi võib varsti olla käes see päev, mil tuleb aktsionäride uksele koputada ja paluda täiendavaid sularahasüste,» ütles ta.

Euroopa ametiisikud on hakanud kaaluma riigiabi reeglite lõdvendamist, et võimaldada liikmesriikidel lennufirmadele appi tulla - nagu seda ka 9/11 järel tehti.

ELi transpordivolinik Siim Kallas ütles samas eile, et praegu on veel vara majanduskahju hindama hakata ning et esmane prioriteet on siiski lennuliikluse taastamine ja edasiste kahjumite piiramine.

Võib arvata, et peatselt pöörduvad valitsuste poole abisaamiseks ka hotellid, lennujaamad, jaemüüjad ning teisedki sektorid.

Copyright The Financial Times Limited 2010.  

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles