Antwerpeni Opeli tehas haarab õlekõrrest

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Opeli töötajate peegeldus vana Opel Admirali ilukilbil.
Opeli töötajate peegeldus vana Opel Admirali ilukilbil. Foto: AFP / Scanpix

General Motors on lubanud arutada oma Belgia Opeli tehase ettepanekut hakata seal lepingute alusel teiste firmade sõidukeid valmistama.

GM, kes peab oma tegevust Euroopas igal juhul viiendiku võrra koomale tõmbama, teatas, et otsust belglaste plaani suhtes veel vastu võetud pole.

Belgias kehtivad masskoondamiste osas ranged seadused, mis nõuavad sellistel puhkudel eelnevalt informatsiooni- ja konsultatsioonifaasi läbimist, mis annab ametiühingutele võimaluse alternatiivseid võimalusi välja käia.

GMi Antwerpeni tehas pani ette leida endale väljastpoolt investoreid, jättes Opelile võimaluse korral vähemusosaluse. Praegu 2300 inimesele palka maksev tehas tehtaks tunduvalt väiksemaks ning jätkaks nende nägem4ses Opel Astra Twin Top kabrioleti tootmist, otsides samaaegselt tööotsi kolmandatelt osapooltelt.

GM ei soostunud ettepaneku tõsiseltvõetavust kommenteerima enne, kui juhtkond selle läbi on arutanud. Opel ütles, et nende teada konkreetseid investoreid plaani taga pole. «See on lihtsalt ettepanek,» ütles Opel. «Me arutame seda asja ja kaalume erinevaid võimalusi, aga mingit otsust veel tehtud ei ole.»

GMil on käimas Euroopa üksuse ümberkorraldused. Kokku läheb see neile maksma 3,7 miljardit eurot, millest poole käivad välja valitsused. GM on selgitanud, et kasumisse tulekuks vajalikke tootmisvõimsuse kärpeid ei ole võimalik teha ilma, et suletaks üks nende kaheksast Euroopa autotehasest.

Kui jaanuaris teatati, et kurb valik langes Antwerpeni tehasele, tekitas see Belgias palju elevust.
1998. aastal võeti Belgias vastu nn Renault' seadus, mis peaks tehaste sulgemise võimalikult keerukaks tegema. Nagu hüüdnimest arvata võib, kehtestati see seadus pärast sealmail rohkem kui 3000 tuhandele inimesele tööd andnud Renault' tehase kinnipanekut.

Selle seaduse järgi tulebki tehaste sulgemise plaane hauduvatel ettevõtetel kõike pikalt ja põhjalikult arutada.
Mullu tuli GMil belglastega vaagida võimalust tuua Antwerpeni üle Lõuna-Koreasse plaanitud sportautode tootmine. Siis jõuti selgusele, et sel polnud mõtet.
Kuigi GM kommentaaridest keeldus, tundub ka käesolev ettepanek nõrgavõitu. 2009. aastal õnnestus Opelil vaid 7500 Twin Top kabrioletti maha müüa. Halvasti on viimasel ajal läinud ka paljudel Euroopa lepingulistel autovalmistajatel, mitmed on läinud pankrotti või väljastpoolt pärit kapitaliga välja aidatud.

«Olgem ausad, seda ei juhtu just sageli, et tehaste sulgemise otsus selle seaduse abil ümber lükata õnnestub, kuigi mõned sellised näited on,» ütles Brüsseli advokaadifirma Evershedsi partner ja tööhõiveõiguse ekspert Stefan Corbanie. «Üks probleem on aga see, et konsultatsiooniperioodile ei ole seatud ajalist raamistikku. Nii et kui sa tööandjana enne protsessi lõppu inimesi koondama hakkad, võib sul haprasti minna.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles