Väike Viljandi firma loodab viie aastaga miljardikäibeni jõuda

Hans Väre
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pildil on Smartposti iseteeninduslik postkontor. .
Pildil on Smartposti iseteeninduslik postkontor. . Foto: Smartpost OÜ.

2006. aasta lõpul häda sunnil loodud logistikafirma Smartpost loodab viie aasta pärast jõuda miljardikroonise käibeni.


Kui esialgu tegeles Smartpost peamiselt emaettevõtte Onshop müüdava mööbli kohaletoimetamisega, siis umbes aasta tagasi asus ta väikestele saadetistele välja töötama iseteeninduslikku postkontorit ehk pakiautomaati, kirjutab Sakala.

Selle esimene eksemplar on juba paar kuud Selveri kaubanduskeskuses ilutsenud ja kogu Eestis on neid paigaldatud 14.

Masina tööpõhimõte on lihtne. Interneti- ja postimüügifirmad ei saada tellitud kaupa enam postkontorisse, vaid kliendile lähimasse pakiautomaati. Kontseptsiooni järgi asuvad need kaubanduskeskustes, nii et inimene saab leiba ja piima ostma minnes ka saadetise kätte. Et tellija kapist ikka soovitud paki võtaks, tuleb talle mobiiltelefonile lühisõnum koodiga, mis avab õige laeka ukse.

Masina tehnoloogia ja tarkvara on välja töötatud Viljandis ning siin pannakse teda spetsiaalselt tellitud osadest ka kokku. Riigikogu algatusel loodud Arengufond pidas leiutist lausa nii tähelepanuväärseks, et valis selle oma esimese investeeringu objektiks.

«Eesti Ekspressi» andmetel paigutas sihtasutus Smartposti algatuseks 6,7 miljonit krooni ja kui seni avalikustamata eesmärgid on täidetud, tõuseb summa ligi 15,6 miljoni kroonini.

Ent projektil, õigemini Arengufondi osalemisel selles, on ka kriitikuid. Vähe sellest, et iseteeninduslikku postkontorit peetakse asutuse esimese investeeringu kohta liiga madalalennuliseks, süüdistatakse seda ka plagiaadis.

Nimelt on Saksa firmad DHL ja KEBA kodumaal juba 900 sellist masinat püsti pannud ning võitsid nende eest 2004. aastal üleilmsel võistlusel World Mail Awards isegi innovatsiooniauhinna.

Ehkki Smartpost ei salga, et on sakslastelt eeskuju võtnud, toonitab firma nõukogu liige Arno Kütt, et kahel masinal on hulk suuri erinevusi.

«Meie kappi on palju lihtsam üles seada, see on mitu korda odavam ja tunduvalt paindlikum ning seda saab kasutada mitu postifirmat,» loetles Kütt. «Edaspidi on võimalik aparaati täiustada ja hakata selle vahendusel müüma näiteks kontserdipileteid või sõlmida liikluskindlustust.»

Tänu oma automaadi eelistele näevad Smartposti osanikud suurimat teenimisvõimalust tehnoloogia Eestist väljamüümises. Septembri lõpul läheb ettevõte leiutist tutvustama Londonisse messile Post-Expo.

«Viie aasta pärast peaks meie käibenumber küündima miljardi kroonini,» oli Kütt lootusrikas.

Selles suures äris näeb Smartpost Eestit mitte teenimis-, vaid pigem katsetamiskohana, kus saab automaatide võrgu kiiresti üles ehitada ja sisse töötada. Sellest hoolimata ähvardab innovaatiline konkurent valusalt haugata tüki turuosast valdkonnas, mis on Eesti Postile üks tähtsamaid ja tulusamaid.

ARENG

Pakiautomaadi katsetamine käib.

• Eestis on üles pandud 14 pakiautomaati, mida praegu katsetatakse.

• Võrgu ametlik avamine on plaanitud augustiks.

• Selle aasta lõpuks loodetakse Eestis üles seada 40 iseteeninduslikku postkontorit.

• Järgmise aasta jooksul peaks nende arv kasvama sajani.

Allikas: Smartpost

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles