Kreml upitab Fiatit

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Fiat 500-mudeli kõrval seisab Fiat Groupi tegevjuht Sergio Marchionne.
Fiat 500-mudeli kõrval seisab Fiat Groupi tegevjuht Sergio Marchionne. Foto: Reuters / Scanpix

Fiat lõi eile käed Vene firmaga Sollers, et sealse turu tarvis kohapeal sõiduautosid ja džiipe valmistama hakata. Ühisettevõtmist toetab Kreml ise, keda Venemaa autotootmise virelemine ära on tüüdanud.


Itaallaste samm kujutab endast ühtaegu kaalukat ja riskantset ettevõtmist turul, kuhu neil ajalooliselt vähe asja on olnud.

Fiat ütles, et pärast Chrysleri ülevõtmist on neil plaanis rahvusvahelises plaanis laieneda ning nüüd ongi käes aeg astuda üks suuremaid samme väljaspool Itaaliat.
Koos Sollersiga kavatsetakse kuni 2016. aastani igal aastal peamiselt Vene autoturu jaoks kuni 500 000 sõidukit valmis vorpida, kusjuures eksportturgudele läheks vähemalt 10 protsenti toodangust.

Tootmine hakkab toimuma Sollersi tehases, mis asub 100 kilomeetrit Moskvast ida pool Naberežnõje Tšelnõs. Tehast on plaanis laiendada ning lisada komponentide tootmiseks tehnopark.

Firmad ütlesid, et nende nägemuses tuleks uude tehasese investeerida 2,4 miljardit eurot ning sellest tuleb «üks Vene autotootmise sektori suuremaid investeerimisprojekte, millesse on kaasatud kõik sõidukitevalmistamise kõrge lisandväärtusega põhiaspektid».

Fiati tegevjuhi Sergio Marchionne sõnul tähendab see nende jaoks Vene turu osas täielikku läbimurret. Marchionne ja Sollersi juht Vadim Ševtsov kirjutasid eile alla vastastikuse arusaamise memorandumile, mille jaoks korraldatud piduliku tseremoonia juures viibis ka Venemaa peaminister Vladimir Putin.

Putin võttis ka sõna ja lausus: «Tööstus- ja kaubandusministeerium on pöördunud Venemaa valitsuse poole palvega saada antud projektile finantstoetust. Me teeme oma otsuse tulenevalt tänasest kokkusaamisest.»
Fiatil saab olema ühisettevõttes 50-protsendiline osalus ning sega lisandub nende aastasesse kogutoodangusse potentsiaalselt 250 000 uut autot, mis UniCrediti analüütikute sõnul tähendaks ligikaudu 10 protsenti Fiat Auto müügimahust tervikuna.

Nende sõnul ei ole Fiatil lähiminevikus arenevatel turgudel ühisettevõtetega just libedalt läinud, kuid antud juhul võivat riske leevendada tõsiasi, et Fiat ja Sollers teevad juba Vene turul natuke koostööd.
Venemaa oli enne finantskriisi Euroopa suurimale Saksa autoturule praktiliselt kannale astumas, kuid mullu kukkus sealne automüük rohkem kui 50 protsenti, kuna majandus tõmbus kokku ja odavatest tarbijalaenudest jäi järele vaid mälestus.

Venemaal on 1000 elaniku kohta 230 autot, Lääne-Euroopas aga 450. Arvatakse, et paljud välismaised autofirmad hakkavad Venemaal ühisettevõtteid looma - et kõrgetest autode importmaksudest pääseda.

Sollersi, endise nimega Severstal-Auto, asutas 2000. aastal Aleksei Mordašovi terasefirma Severstal. Teiste Vene autotootjate võitluste taustal on Sollers laienenud, kasutades selleks riigipangast VEBist saadud laenu ja ehitades Vladivostokki võõramaiste masinate kokkupanemise tehase, mis avati läinud detsembris.

Sollers ehitab oma Venemaa Euroopa-poolses otsas paiknevates tehastes maastureid nimega UAZ ja paneb kokku Fiati ja Lõuna-Korea Ssangyongi sõidukeid. Ševtsov ostis Severstal-Auto endale aastal 2007.

Fiati aktsiad kauplesid eile 2 protsendi odavamalt, Sollersi omad tõusid aga 4,5 protsenti.


Copyright

The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles