Tehnoloogiad, mis teevad võidukäiku alanud aastal

Kersti Raud
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Amazon'i tegevjuht Jeff Bezos hoidmas käes e-raamatu lugejat Kindle
Amazon'i tegevjuht Jeff Bezos hoidmas käes e-raamatu lugejat Kindle Foto: AFP

Kuldar Kullasepp


Kuldar.kullasepp@postimees.ee

Iga aasta alguses püütakse vaadata veidike ette ja ennustada, mis uuel aastal ees ootab. Tehnoloogiasektor on selles suhtes eriti maias, sest iga aasta näib kaasa toovat hulga põnevaid arenguid, tooteid ja teenuseid. Isegi nüüd, mil maailma on räsinud majanduskriis, näib tehnoloogiasektor endiselt tugev, tuues turule hulga põnevat.

E-raamatud alustavad võidukäiku

Aasta alguses Las Vegases toimunud tarbeelektroonikamess CESil pälvisid tähelepanu kaks tootegruppi - e-raamatute lugejad ja 3D telerid. Näib, et alanud aastal on raamatud taas kõigi meeltel ja silmade ees, kuid esimest korda uuel kujul. Enam ei tähenda raamatukogu suurt ruumi veelgi suuremate riiulitega, vaid hoopis suhteliselt väikest ja kerget seadet. Maailma suurimaid kauplusi Amazon müüs esimest korda maailma ajaloos e-raamatuid paberile trükituist enam. Turu selleks lõid nad suuresti ise, esitledes 2007. aasta novembris esimest Kindle'i nime kandvat e-raamatu lugejat. Tänaseks kolmanda põlvkonnani jõudnud Kindle'it on müüdud maailmas üle 1,5 miljoni. Arvestame aga, et suur osa sellest on müüdud USA's. Amazon on alles hiljuti võtnud eesmärgiks toote laialdase müümise ka üleilmselt.

Raamatute digitaalne müümine ja levitamine on väga sarnane revolutsiooniga, mille Apple'i juhtimisel elas läbi muusikamaailm. Ja rääkides Apple'ist, loomulikult on ka sellel ettevõttel plaanis tuleviku raamaturust saada vähemalt sama suur osa kui muusikamüügist saadakse tänu oma iTunes muusikakauplusele.

Jaanuari lõpul esitletud kauaoodatud puutetundlik tahvelarvuti iPad on samuti e-raamatu lugeja. Sarnaselt muusikaga hakkab Apple õige pea müüma ka raamatuid, asudes konkureerima Amazoni ja teiste kauplustega. Tõsi, esialgu vaid ühendriikides. Veelgi enam, ootuste kohaselt on Apple loonud hulga parterlussuhteid erinevate kirjastajatega, kes ookeani taga ajalehti-ajakirju välja annavad. See võib tähendada revolutsiooni ka trükimeedias.
Loomulikult on ka teistel tootjatel hulga e-raamatu lugejaid tulemas. Asus on selles vallas kindlasti üks huvitavamaid. Näiteks aprillis müügile ilmuv mustvalge Asus DR-950, mis erinevalt Kindle'ist on puutetundliku ekraaniga ja seega tänapäevaseid tarbimisharjumusi arvestades oluliselt mugavam kasutada. Silmale veel paremat ilu peaks aga pakkuma Asus DR-570 - värviline e-raamatu lugeja, millel kuulujuttude kohaselt pidavat olema kirgas OLED ekraan.

Loomulikult on tootjaid teisigi. Selle tulemusena tekib tõsine konkurents, mis seadmete hinnad alla viib ja e-raamatud tõepoolest massidesse toob.

Televisoon uuenduste äärel
Ka televisioonis tõotab alanud aasta uusi tuuli. CESil tähelepanu pälvinud 3D- televisoon hakkab tasahilju massidesse tungima. Kinodes laineid lööv 3D teos «Avatar» on omamoodi reklaaminipiks kogu teleritööstusele, sest kes ei sooviks kinos saadud elamusele sarnast kogemust oma elutoas. Nii teatas näiteks teleritootja Samsung, et alustab kolmemõõtmelist pilti näitavate telerite seeriatootmist. Esmalt on siht kallima hinnaklassi teleritel, mille ekraanidiagonaal vähemalt 40-tolli. Tõsine konkurent on aga ilmselt Sony, kelle telerit CESil ka auhindadega pärjati. Kui 2009. aastal müüdi maailmas ca 200 000 3D telerit, siis alanud aastal loodetakse müüginumbreid, mis ületavad miljoni teleri piiri.

Lisaks 3D televisioonile ennustatakse globaalses plaanis edu ka online-televisioonile ehk traditsioonilise televisiooni ja interneti pakutavate võimaluste lähenemist ja segunemist. See on möödapääsmatu, sest veebiteenused nagu Youtube on noorte hulgas oluliselt populaarsemad, kui telekava jälgmist nõudev televisioon.

Laiendatud reaalsus
Filmidest nähtu saab lähiajal reaalseks. Laiendatud reaalsus (inglise keeles augmented reality) võimaldab omavahel siduda reaalse ja virtuaalse maailma. Esialgu ei tähenda see interaktiivseid prille või pähe paigaldatud kiipe, vaid mobiilsidetehnoloogial põhinevaid põnevaid teenuseid. Enamik täna müüdavatest telefonidest on varustatud kaameraga, suur hulk ka GPS-vastuvõtjaga. Olles seejuures ühendatud üleilmsesse võrku, ongi valminud seade, millest mõned aastad tagasi unistada sai - seade, mis näeb ja teab, kus ta on ja oskab nähtavat analüüsida. 2010. aastal saavad iPhone'i ja Android-telefonide omajad kasutada üha uusi rakendusi, mis aitavad paremini orienteeruda meid ümbritsevas maailmas. Suunates näiteks telefoni mõnele ajaloolisele hoonele, kuvatakse selle ehitusaasta ja muud põnevat, mida muidu vaid giidi käest kuuleks. Näidates telefonile aga filmiplakatit, oskab see kiiresti öelda, mis filmiga tegu ja millises lähimas kinos seda vaadata saab, mis pilet maksab ja palju kinosaalis veel vabu kohti on.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles