General Motors tänab taevast Hiina eest?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
General Motors.
General Motors. Foto: Reuters

Kui General Motors usub jumalat, siis tänab ta teda praegu tõenäoliselt Hiina eest.


Hiina sisemaine automüük oli GMi jaoks mullu mäekõrguselt parim saavutus: sealne müük tõusis 66 protsenti, kodumaine langes 30 protsenti. Tänase seisuga valmib Hiinas iga neljas GMi auto. Ja isegi Detroidis tehtud masinad on osaliselt Šanghais disainitud.

GMil õnnestus hapud varad Hiina firmadele maha kaubelda: nii kasumit kui keskkonda laastav Hummer müüdi varasemalt vähetuntud rasketööstusettevõttele Sichuan Tengzhong, Beijing Automotive'i abiga sai GM aga lahti osast Saabi tehnoloogiast.

Mis aga ilmselt kõige tähtsam - Hiina nõustus möödunud aastal GMi Aasia-ekspansiooni rahastama.

Vastutasuks võimaluse eest Indias Hiina minikaubikuid müüa loobus GM 50-protsendilisest osalusest oma peamises Hiina ühisettevõttes Shanghai General Motors, loovutades 51-protsendilise enamusosaluse kohalikule partnerile Shanghai Automotive Industry Corp.

Ühisettevõtte teatel on sedalaadi tehinguid oodata veelgi.

Võime küsida: kas vaatlejad meenutavad ühel päeval seda tehingut ja ütlevad, et see oli päev, mil GM oma tuleviku hiinlaste kätte usaldas? Kas võib siit välja lugeda, et Hiina võib GMi päästjaks osutuda? Või viimase alla kugistada?

«Lühike vastus oleks, et Hiina kliendid ongi juba GMi päästnud,» ütles TNSi autoanalüütik Šanghais Klaus Paur, viidates sealsele stratosfäärilisele automüügile aastal 2009.

Pikemas perspektiivis ei suuda Hiina üksi aga USA autofirmat päästa. «Kui GM end ise USAs ja Euroopas päästa ei suuda, siis päästmata ta ka jääb,» ütles anonüümsust palunud isik GMi oma ridadest.

GM oma Hiina kasumeid ei avalikusta, kuid need hinnatakse 400 miljoni, vägagi edukal 2009. aastal aga võib-olla isegi 500 miljoni dollari peale. «Pool miljardit kasumit ei päästa firmat, kes kaotab USAs iga kvartaliga üle miljardi dollari,» ütles see GMi insaider.

Ilma Hiinata oleks GMi pääsemine aga ilmselt sootuks võimatu.
«Kui Hiina GMi portfellist välja võtta, läheb tunneli lõpus pilkaselt pimedaks,» nentis Mike Dunne Aasias baseeruvast konsultatsioonifirmast Dunne & Co.

Aastakümne taguse olukorraga võrreldes on pilt drastiliselt muutunud. Tol ajal õppis Hiina autotööstus alles kõndima ning vajas GMi investeeringuid lausa meeleheitlikult. 1997. aastal, mil Shanghai Genaral Motors asutati, toodeti Hiinas kokku vaid 1,3 miljonit kergsõidukit. Tuleval aastal tuleb vastav number enam kui 10 korda suurem.

GMi Hiina operatsioonide juht Kevin Wale õigustas enamusosaluse hiinlastele üleandmise otsust nii: «Ühisettevõttes tähendavad suhted palju enam kui numbrid. Kui suhted on halvad, et aita isegi 70-protsendiline osalus. Sest te ei saa ikka omavahel läbi. Meil on aga SAICiga fantastilised suhted.»

Milline Hiina roll GMi tulevikus ka poleks, paistab sümbiootiline suhe sealsete sõpradega praegu igatahes tark lahendus olevat.


Copyright The Financial Times Limited 2010.  


Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles