Hollandi tõllaehitaja abikäsi võib Saabi surmast päästa

Kaja Koovit
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
General 
Motors lootis Saabist teha oma löögirusika kallite keskklassiautode nišis, kuid vähemalt General Motorsi koduturul Põhja-Ameerikas ei õnnestunud Saabil piisavalt tähelepanu püüda.
General Motors lootis Saabist teha oma löögirusika kallite keskklassiautode nišis, kuid vähemalt General Motorsi koduturul Põhja-Ameerikas ei õnnestunud Saabil piisavalt tähelepanu püüda. Foto: AFP / Scanpix

Saabi agoonia ei taha lõppeda – täna hommikul selgub, kas General Motors nõustub Hollandi autofirma Spyker uue pakkumisega või lõpetatakse auto tootmine.



Reedel jooksid liiva detsembri algusest kestnud müügiläbirääkimised raskustesse sattunud senise omaniku General Motorsi ja 1875. aastal kuningliku perekonna tõllaehitajana alustanud Hollandi autofirma Spyker Carsi vahel.



USA autofirma jõudis juba Saabi kaubamärgi hingusele minekutki kinnitada. Nimelt oli General Motors andnud endale aega müügiga ühele poole saada vaid selle aasta lõpuni.



Eelmisel nädalal suudeti Hiina firmale Beijing Automotive Industry Holdings Corporation (BAIC) müüa aga vaid osa Saabist. Hiinlased ostsid mudelite 9-3 ja 9-5 platvormid ning osa tehaseseadmeid.



Pühapäeval tegid aga hollandlased uue käigu ning esitasid General Motorsile uue pakkumise. Spykeri juht Victor Muller ütles Briti majanduslehele Financial Times, et uues pakkumises välistasid nad vajaduse laenata 400 miljonit eurot Euroopa Investeerimispangalt (EIB). Just see oli varasemate läbirääkimiste üks peamisi komistuskivisid.



Teiseks mureallikaks on Spykeri taga olevad Vene kapitali ärihuvid. Hollandi firma kuulub osaliselt pangandusgrupile Convers Group, mille omanik on Vene magnaat Vladimir Antonov. USA autotootja on püüdnud Vene kapitalist eemale hoida. Nii jäeti sel sügisel Vene huvisid esindavale konsortsiumile müümata Saksa Opel ning ka Saabi tehnoloogiat ei taheta neile müüa.



Svenska Dagbladet kirjutas eile, et uues pakkumises ei ole Vene huvid enam esindatud ning ostus osaleks Spykeri teine suuromanik, Abu Dhabi firma Mubadala. Viimasele kuulub ka viieprotsendiline osalus sport­autode tootjas Ferrari ning ka raha on ettevõttel küllaga.



Mubadala juhatuse esimees on Abu Dhabi kroonprints Mohamed Bin Zayed Al Nahyan.


Rootsi inseneride akadeemilise nõukogu president Hakan Danielsson kinnitas E24.se-le antud intervjuus, et Spykeri uus pakkumine on hea ning General Motors kaalub seda väga tõsiselt. Rootslastel on põhjust tõsiselt mures olla, sest Volvo kõrval on Saab riigi autotööstuse üks turvalisuse sümboleid.



Saabi sulgemine tabaks kõige rängemalt 45 000 elanikuga Trollhättani linnakest Edela-Rootsis, kus asub firma 3400 töötajaga põhitehas. Lisaks oleksid löögi all tuhanded edasimüüjate ning muud autotööstusega seotud töökohad riigis. Rootsi valitsus on igati toetanud Saabi jätkamist, pakkudes omapoolseid laenugarantiisid. Peaminister Fredrik Reinfeldt lootis ka oma pühapäevases teleesinemises, et seekordsest pakkumisest saab asja.



Siiski on Reinfeldti paremtsentristlik valitsus valinud autotööstuse suhtes jäigema joone kui paljud teised autotööstust rahaliselt toetanud riigid. Rootsi majandusminister Maud Olofsson välistas võimaluse, et valitsus Saabi päästmisse sekkub. «Meil puudub selleks oskusteave ja raha,» tõdes ta.



Kui Rootsis on Saabiga kaalul tuhanded töökohad, siis Eestis vaid autoomanike sõidurõõm. Saabi maaletooja ja edasimüüja Viking Motorsi nõukogu esimees Peter Kalli kinnitas, et endale juba Saabi soetanud eestimaalastel muretsemiseks põhjust ei ole. «Hooldus, tarne ja varuosad, kõik jäävad toimima,» lausus ta.



Küll nõustus ka Kalli, et Saabi kaubamärgi kadumine teeks nukraks. Nagu kõikide heade asjade kadumine. Samas ei oleks see aga esimene ega viimane kaubamärk, mis aegade hämarusse kaob.



Saab on elanud 60-aastaseks


• Saab asutati 1938. aastal Trollhättanis lennukite tootmiseks. Esimene auto, Saab 92001, sai valmis 10. juunil 1947.


• USA General Motors ostis 1990. aastal Saabist poole ning omandas täisosaluse aastal 2000.


• Eelmisel aastal müüdi vaid 100 000 Saabi.


• Spyker alustas tegevust 1875. aastal Hollandi kuningliku perekonna tõllaehitajana.


• Praegu kuulub firma osaliselt pangandusgrupile Convers Group, mille omanik on Vene magnaat Vladimir Antonov.


Allikas: Saab, Financial Times, E24.se

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles