General Motors andis Hiinas ohjad käest

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jõulupakendis uus Chevrolet Pekingi kaubanduskeskuses.
Jõulupakendis uus Chevrolet Pekingi kaubanduskeskuses. Foto: AFP / Scanpix

General Motors annab käest otsustava protsendi oma ühisettevõttest Hiina riigifirmaga SAIC, lootes vastutasuks kahekesi koos paremini India odavautode turule jõuda.


Tehingu tingimusi küll ei avaldatud, kuid autoturu analüütikuid pani väga imestama, et General Motors oma Shanghai GMi enamusosaluse SAICile loovutas.

Üheks põhjuseks võib olla tõsiasi, et SAIC on nii finantsiliselt kui poliitiliselt heal järjel.
«SAIC ja GM on viimase aastakümnega loonud ühe meie tööstusharu edukamatest kooslustest,» ütles GMi rahvusvaheliste operatsioonide juht Nick Reilly.

«Mõlemad osapooled tajusid, et kätte on jõudnud aeg oma koostööga ka Hiinast väljapoole sirutuda, mis tuleks mõlemale pikemas perspektiivis igati kasuks.»
Siiamaani oli firmade osalus ühisettevõttes võrdne.

Tuleva aasta esimeses kvartalis on neil aga plaanis luua uus võrdväärsete osalustega ühisfirma, mis hakkab tegelema väikeautode ja minikaubikute tootmise ja müügiga Indias.

«Miks küll loobuks üks autotootja 50-50 suhtest maailma kõige suuremal, kõige kiiremini kasvaval ja kõige perspektiivikamal autoturul?» imestas Aasia autoturgudele spetsialiseerunud konsultant Michael Dunne.

«Vähemalt sümboolselt nihkus nüüd jõukese Detroidist Hiina suunas.»
«Jääb vägisi mulje, et GM ei saa siin enam suhelda kui võrdne võrdsega, pigem tekib suure ja väikese venna suhe,» leidis ta.

SAIC ütles, et nad maksavad 1-protsendise osaluse eest Shanghai GMis 84,5 miljonit dollarit. Autoanalüütikute hinnangul on tegemist peenrahaga.

SAICi tugev finantspositsioon võib aga aidata GMil haarata suurema tüki India turust ning SAIC saaks samuti sel ülipõneval autoturul jala tugevasti ukse vahele. Seega võib ostutehing SAICi rolli maailmaturul tugevasti võimendada.

«See on otsekui deklaratsioon, et SAICist on saamas arvestatav jõud - mitte üksnes Hiinas, vaid globaalses mastaabis,» ütles Dunne. «Ja nad ei ole kunagi varjanud oma ambitsioone maailmaturule tulla.»
Paljude analüütikute hinnangul ihkas SAIC seda protsenti seetõttu, et firmast rohkem tulu teenida.

GMi pressiteates seisab, et «investorite jaoks muutub SAICi äri seeläbi arusaadavamaks ja selgemaks», kuid tehingu üksikasju ei täpsustata. Lisatakse vaid, et ühisettevõtte juhtimisstruktuur ei muutu.

India ühisettevõtte peakorter tuleb Hong Kongi. Autode valmistamine hakkab toimuma kahes GMi India tehases, lisaks on neil seal ka jõuülekannete valmistamise hoone.


Copyright

The Financial Times Limited 2009.



Kommentaarid
Copy
Tagasi üles