ERGO: autovargus läheb taas moodi

Kaja Koovit
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Autovargus õhtuses linnas. Foto on illustratiivne.
Autovargus õhtuses linnas. Foto on illustratiivne. Foto: Toomas Huik

ERGO kahjukäsitluse andmetel on autode ärandamiste arv kolmandas kvartalis märgatavalt tõusnud ning üheksa kuuga on varastatud juba sama palju autosid, kui terve eelmise aasta jooksul. ERGO kindlustusdirektor Andres Konsapi hinnangul näitab senine areng, et kindlustusäris kordub aasta 2006, kui autode ärandamisteateid tuli seltside peale aastas kokku ligi 150.


 
«Viimase kümne aasta üks mustemaid aastaid on kindlustusajaloos olnud 2003, kui ainuüksi ERGO klientidelt varastati 80 sõidukit. 2004. aastast pöördus meie andmetel äranduste arv langusse. Tasane, kuid stabiilne langus jätkus kuni aastani 2008. Neil aastatel langes varaste saagiks vaid kümmekond ERGO klientide autot. Ka 2009. aasta algus algas rahulikult, kuni hüppeni kolmandas kvartalis,» selgitas Konsap. Tema sõnul aitas langusele alates 2004. aastast kaasa Eesti politsei ning piirivalve tulemuslik koostöö autoärandajate Väljaselgitamisel.

Ärandamisstatistikat vaadates ilmneb, et aastad erinevad ka varaste margieelistuste poolest.

«2006. aastal torkas silma see, et varastati ainult n.ö tellitud kaupa ja see tõi kaasa Toyota tõusmise ärandamiste edetabeli tippu Land Cruiseri «populaarsuse» tõttu. Juba 2006. aastal hakkas tekkima mulje, et Saksa autode hiilgeaeg varaste seas on möödas, kusjuures Mercedes-Benz kukkus varastatud sõiduautode edetabelist üldse välja. 2007. aastaks oli «turg» ilmselt Land Cruiseritest küllastunud ja taastus vana edetabel, mille esikolmik oli järgnev: 1) Audi 2) BMW 3) kõik ülejäänud. Eelmisel aastal murdis Toyota uuesti tippu ning jagas esikohta koos MB-ga ja VW-ga,» rääkis Konsap.

Sellel aastal näeb Konsap uue etapi algust, mida iseloomustavad kolm trendi. Esiteks, autosid on järjest enam asutud varastama lähiriikidest ning järjest enam kasvab väljaspool Tallinna varastatud autode osakaal. Sõidukite varguse riski seisukohast ei ole enam turvalised Lätile lähedal asuvad väikelinnad. Samuti on endiselt suur ärandamisrisk seotud Venemaa,
Valgevene ja Ukrainaga. Muutused on toimunud ka markides. Jaapani autodest murdis jõuliselt esikolmikusse Honda CRV ning on koos Toyota'ga praegu konkurentsitu liider.

Konsapi hinnangul on olukord kahjuks selline, et need autod, mida plaanitakse ära viia, viiakse kindlasti ära. Soodustavaks asjaoluks on sealjuures enamasti see, kui inimene ise selleks oma hooletusega vähegi põhjust annab. Varguse vastu soovitab ta kahte asja: täiendavaid turvaseadmeid ning turvalist parkimispaika. «Roolilukk on algatuseks hea, kuid endiselt töötavad kõige paremini sõiduki jaoks tehtud erilahendused. Sõiduki parkimisel soovitan kasutada pigem parklate teenuseid ning mitte jätta autot vähekäidavatesse kohtadesse pikemaks ajaks, näiteks komandeeringule või puhkusele minnes,» märkis Konsap.

Ta lisas, et ehkki turvavarustuse soetamine võib tunduda kulukas, tasub seda siiski teha ka kindlustatud auto puhul. Kasko korral korvab selts küll sõiduki varguse, kuid auto hinnast 10-15 protsendini ulatuv omavastutus jääb siiski omaniku kanda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles