Potisepp: paljud toiduainetööstused võivad sügisel raskustesse sattuda

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sirje Potisepp piimapakiga, millelt läheb kroon otse tootjale.
Sirje Potisepp piimapakiga, millelt läheb kroon otse tootjale. Foto: Toomas Huik

Toiduliidu juhi Sirje Potisepa sõnul võivad suured hinnalangetamised toidupoodides viia sügisel nii mõnegi nõrgema töötleja pankrotini.


«See praktika, et osa toiduaineid müüakse poodides omahinnaga või isegi alla selle, nagu näiteks kilepiima puhul see on, pole kuigi jätkusuutlik,» lausus Potisepp.

Ta lisas, et kui majandusel läheb hästi, ostavad inimesed igasuguseid kaupu ja teenuseid, aga kriisi ajal, kui raha vähe, valitakse odavamat. Seetõttu teevad ka kaupmehed suuri allahindlusi. «Kaubaks lähevad praktiliselt ainult kollaste hinnasiltidega kaubad,» nentis ta.

Pikas perspektiivis pole selline tegevus Potisepa hinnangul jätkusuutlik. «Kui tarbija rõõmustab, siis töötleja ja tootja nutavad ning neist nõrgemad ei pea vastu,» sõnas ta, lisades, et kui selline olukord kestab pikalt, võib see kaasa tuua pankrotilaine.

Toorpiima hind on viimase piiri peale alla lastud, sealt edasi tuleb hakata piimakarja hävitama. See toob aga kaasa tooraine nappuse. Nõnda on tegu ahelreaktsiooniga. «Kui mõni turg meie ümber taastub, on jälle piima vaja. Kas siis hakkame seda tsisternidega sisse vedama?» küsis Potisepp.

Konkreetseid näiteid pankrotiohus ettevõtetest Potisepp tuua ei osanud, kuid kinnitas, et hirm on naha vahel. Määravaks saab sügis, mil inimeste kulutused eluasemele suurenevad.

Toiduainetööstuse mahud on vähenenud viimastel aastatel küll ehk vaid 15 protsenti, kuid tulud on hinnalangetuste tõttu kahanenud oluliselt rohkem. «Tarbija tahab täna kvaliteetset toodet väga madala hinnaga, aga seda on raske anda,» märkis toiduliidu juht. Ta lisas, et töötleja on seejuures kahe tule vahel, sest peab arvestama nii tootja kui kaubanduse huvidega.

«Need ettevõtjad, kes heal ajal tegid õigeid otsuseid nii juhtimises kui investeerimises, veavad ka nüüd välja, need, kes lootsid, et buum kestab igavesti, on tõsistes raskustes,» selgitas Potisepp. Seni on Eesti toiduainetööstus tema hinnangul suhteliselt hästi vastu pidanud. Et ettevõtted raskel ajal ellu jääksid, tuleks eelistada kodumaist toidukaupa.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles