Kuidas juhtida inimesi, keda sa eriti ei salli

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Alluva peale karjumine. Pilt on illustratiivne.
Alluva peale karjumine. Pilt on illustratiivne. Foto: SCANPIX

Inimesed kaebavad pidevalt halbade juhtide või tüütute töökaaslaste üle. Kuid mida peaksid sa juhina tegema, kui mõni töötaja lihtsalt eirab sinu korraldusi ja ajab sind oma käitumisega hulluks?

Loomulikult on kõige lihtsam, kui sinu meeskond koosneb töötajatest, kes meeldivad sulle ka inimesena. Enamasti see aga nii ei ole. Organisatsioonipsühholoog Ben Dattner räägib HBRis ilmunud artiklis, et organisatsiooni eduks pole eriti oluline, et kõik seal töötavad inimesed üksteisele meeldiksid. On võimatu luua sellist organisatsiooni, kelle kõiki liikmeid tahaksid sa endale koju külla kutsuda. Probleemid tekivad aga alles siis, kui juht hakkab endale vähem meeldivaid inimesi ebaõiglaselt kohtlema. Kuidas seda vältida?

Ära automaatselt eelda inimesest halba. Tõsi, sul võib olla kiusatus ebameeldivat inimest narrida või kiusata. Samas ütleb Stanfordi ülikooli juhtimisteaduste professor Robert Sutton, et hoopis keerulisem on juhina õiglaselt hinnata nende töötajate tulemusi, kes on sulle inimestena ka väga meeldivad. «On hea, kui ettevõttes on erinevate vaadetega inimesi, isegi juhul, kui sa kõikide nende vaadetega alati nõus pole,» ütleb Sutton. «On olemas inimesed, kes aitavad sul vältida rumaluste tegemist, ja need on väga väärtuslikud inimesed.»

Keskendu iseenda tegevusele. Ebameeldiva inimesega koos töötamine on stressirohke ja sellepärast on siin võtmeküsimus see, kuidas sina juhina oma frustratsiooniga toime tuled. Selle asemel, et mõelda pidevalt ebameeldiva inimese puudustele, keskendu pigem sellele, kuidas sa tema käitumisele ise reageerid. Ben Dattner soovitab ennast jälgides leida need situatsioonid, kus ebameeldiv inimene sind kõige enam ärritab ja närvi ajab. Kui sa oled need olukorrad tuvastanud, siis suudad oma reaktsioone ka paremini kontrollida. «Lihtsam on muuta oma suhtumisi, kui paluda kedagi, et ta oleks teistsugune inimene,» ütleb Dattner.

Väljenda positiivsust. Kõik inimesed tahavad meeldida oma ülemusele. Su alluvad teavad, kuidas sa nendesse suhtud ning sinu suhtumine neisse mõjutab otseselt nende töötulemusi.

Näe head. Mitte ükski inimene pole 100-protsendiliselt tüütu ja vastik. Ometi kipume me nägema meeldivates inimestes vaid parimaid jooni ja ebameeldivates neid kõige hullemaid omadusi. Igas inimeses on ka häid omadusi, oluline on neid märgata.

Hoia oma eelarvamused enda teada. Kui alluv sulle eriti ei meeldi, pead sa seda valvsam olema tema töötulemuste hindamisel – muidu võivad eelarvamused sul takistada seda õiglaselt tegemast. Dattner soovitab endalt küsida, et kas sa kasutad selle inimese hindamisel samu standardeid nagu teiste alluvate puhul. Kui on raske õiglaseks jääda, siis küsi abi ja arvamust mõnelt teiselt juhilt, kes on samuti selle inimese tööga tuttav.

Veetke rohkem aega koos. See võib olla küll viimane asi, mida sa kuulda tahad, samas mõnikord võib sellest abi olla. Sutton viitab uuringutele, kust on välja tulnud, et tihedam koostöö liidab inimesi. Dattner lisab, et kõige tähtsam on olla avatud mõtlemisega – sinu tänane lemmik võib homme teha midagi sellist, mis muudab ta täiesti ebausaldusväärseks ja vastupidi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles