Norra parempööre praktiliselt otsustatud

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jens Stoltenberg
Jens Stoltenberg Foto: SCANPIX

Näis, et Jens Stoltenbergi trikk oli täiuslik. Norra peaminister, kes septembrikuiste valimiste künnisel opositsioonist kõvasti maha on jäänud, kargas taksorooli ning demonstreeris seal tavakodanikele oma karismat ja sarmi.

Kuid siis hakkas viltu vedama. Esiteks sai ilmsiks, et osadele tema reisijaist oli sõidu eest peale makstud.

Teiseks ärritab Norra avalikkust teadmine, et kogu loo küpsetas kokku Tööpartei reklaamibüroo Try Advertising.

Kõige hullem on aga see, et üks reisijaist kaebab valjuhäälselt, kuidas peaministri vilets sõiduoskus on ta seljahädad hullemaks ajanud.

Nagu ka Stoltenberg ise tagantjärele tunnistab: «Norra riigile ja taksosõitjatele on vist parem, kui ma pean peaministri ametit ja ei pürgi taksojuhiks.»

Väga tõenäoliselt tuleb Stoltenbergil siiski leida amet, mida ülalmainitud lühikeses nimistus ei leidu.

Üha kindlam näib väljavaade, et pärast 9. septembril toimuvaid valimisi tõuseb tema asemele konservatiivse opositsioni liider Erna Solberg, kes ilmselt peab panema kokku koalitsiooni kuni kaheksast erakonnast, mis parlamendis kohti võidavad.

Ühtlasi on olemas reaalne võimalus, et esmakordselt alates aastast 1924 ei napsagi Tööpartei enam Norra üldvalimistel esikohta.
Ja seda kõike peaministri puhul, kelle populaarsus lendas pärast Anders Behring Breiviki terrorirünnakut 2011. aastal lausa 94 protsendi peale.

Mis siis juhtus?

Norra on maailma rikkamaid riike ja majandus on naabritele viimastel aastatel silmad ette teinud. Ning otsest rahulolematust nagu polekski – lihtsalt teadmine, Stoltenbergi aeg on vist ühel pool.

Nagu nendib ühe Norra juhtiva firma tegevjuht: «Mitte et Stoltenberg oleks midagi väga valesti teinud. Inimesed on sellest valistusest lihtsalt väsinud. Nad tahavad muutust.»

Copyright The Financial Times Limited 2013

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles