Apple´i keelatud kokkumäng USA e-raamatute turul

Kuldar Kullasepp
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Steve Jobs 2010. aastal esitlemas iPadi, mis võimaldab lugeda e-raamatuid. Seljataga on väidetavad hinnakokkuleppe kõnelused kirjastajatega.
Steve Jobs 2010. aastal esitlemas iPadi, mis võimaldab lugeda e-raamatuid. Seljataga on väidetavad hinnakokkuleppe kõnelused kirjastajatega. Foto: AFP / Scanpix

Apple sõlmis suurkirjastustega e-raamatute hinnatõusu kokkuleppeid.
 

Tehnoloogiaettevõtet Apple süüdistatakse Ameerika Ühendriikides e-raamatute hindade mõjutamises osalemises. E-raamatute kirjastajate ja Apple’i kokkulepitud hinnatõus on alates 2010. aasta kevadest läinud USA tarbijatele maksma miljoneid dollareid. Tegemist on riigi ajaloo ühe suurima monopolivastase süüdistusega. See, milline karistus võib ettevõttele osaks saada, ei ole veel teada.

Süüdistuse kohaselt mängis Apple hinnatõusus olulist rolli ja ilma tehnoloogiaettevõtte aktiivse osaluseta ei oleks see teoks saanud. Kartellileppes osalesid Hachette Book Group, Macmillan Publishers, HarperCollins Publishers Llc, Penguin Group ning Simon & Schuster. Apple teatas, et kaebab otsuse edasi, kirjastajad nõustusid kohtuvälise kokkuleppega.

Süüdistuse järgi kohtusid Apple’i ja suurkirjastajate esindajad New Yorgi kallites restoranides arutamaks, kuidas vastata Amazoni jõulisele hinnapoliitikale.

Nimelt subsideerib e-raamatute suurim müüja hindu, pakkudes raamatuid tarbijatele odavamalt. Amazon on võtnud eesmärgiks müüa raamatuid maksimaalse hinnaga 9,99 USA dollarit (7,65 eurot). Kirjastajad otsisid aga võimalusi tõsta hinnad üle 10 dollari.

2009. aasta keskpaigas alanud kohtumistel soovitas Apple tõsta raamatute hindu 12,99 ja 14,99 USA dollarini (vastavalt 9,95 ja 11,50 euroni). Ettevõtte poolt juhtis kõnelusi toonane juht Steve Jobs isiklikult.

2009. aasta keskel valmistus Apple tulema e-raamatute turule, rõhutades kirjastajatele, et ettevõtte soov on teenida raamatumüügist kasumit. Teatavasti soovib ettevõte iga müüdud raamatu hinnast 30 protsenti endale. Kindlasti oli kirjastajatel meeles revolutsioon, mille tõi endaga kaasa digitaalne muusikakauplus iTunes Store, ja see võis aidata kaasa Apple’iga kokkulepete tegemisele.

2010. aasta jaanuaris tuligi Apple e-raamatute turule, esitledes kõrvuti tahvelarvuti iPad esimese mudeliga ka iBookstore’i, mille valikus suur hulk e-raamatuid.

Kirjastajate kõnelused Amazoni hinnapoliitika vastu olid alanud aga juba enne 2009. aastat. Kirjastused Macmillan ja Hachette kohtusid juba aasta varem, et arutada, kuidas turgu domineerivale e-raamatumüüja hinnapoliitikale vastu seista. 2009. aastaks olid kõik USA suurimad kirjastused olukorras, kus soovisid hinnakokkulepetega raamatute hindu tõsta.

Juunis teatas Apple, et talle kuulub Ühendriikide e-raamatuturust 20 protsenti, mida oli oodatust veidi rohkem. Tehnoloogiaportaal Mashable kirjutas juunis, et Amazonile kuulub vastavast turust 65 protsenti ja raamatumüügi jaeketile Barnes & Noble 25 protsendi.

See jätaks Apple’i turuosaks vaid maksimaalselt 10 protsenti. Samas on uuringufirma Asymco pakkunud Apple’i osaks ka 24 protsenti turust.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles