EL esitas WTOs Venemaa vastu esimese kaebuse

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Venemaa lipp
Venemaa lipp Foto: SCANPIX

Euroopa Liit on esitanud Maailma Kaubandusorganisatsioonis Venemaa vastu esimese kaebuse, mis puudutab autode taaskasutamise ja ringlussevõtu tasusid – millega bloki hinnangul diskrimineeritakse importsõidukeid.

Vene reeglite järgi võetakse sõidukitelt vähemalt 420 eurost lõivu, katmaks nende taaskasutamise ja ringlussevõtu kulutusi.

ELi ametnikud väidavad, et tegemist on keskkondlikku kuube rüütatud protektsionistliku vimkaga – kuna raha kasseeritakse üksnes imporditud automobiilidelt.

Euroliidu otsus asi WTOs üles võtta sündis pärast ligi aastapikkust nurisemist Moskvaga, mis kulmineerus detrsembrikuus ELi kaubandusvoliniku Karel De Guchti harukordselt otsekohese hoiatusega.

Kaebus peegeldab jätkuvaid hõõrumisi ELi ja Venemaa kaubandussuhetes vaatamata Moskva ühinemisele WTOga mullu augustis, millele eelnesid ligi kaks aastakümmet lünklikke läbirääkimisi.

ELi diplomaadid tervitasid liitumist kui kauaoodatud verstaposti ning lootsid, et tänu sellel saab Venemaast – nende suuruselt kolmandast kaubanduspartnerist – tsiviliseeritum ja reeglipõhisem keskkond.

Kummatigi on Moskva ELile ikka ja jälle pettumusi valmistanud.

Romude ringlussevõtu süsteemi juurutas Venemaa vaid kaks päeva pärast WTOga liitumist. Lisaks on venelased jätnud rihtimata ka mitmeid muid poliitikaid, mis Brüsseli meelest WTO reeglitega kokku ei klapi.

Venemaa saadik ELis Vladimir Tšižov nimetas ELi otsust «ülimalt kahetsusväärseks» ning märkis, et Venemaa on esitanud seadusemuudatuse ettepaneku, mis ootab parasjagu duuma heakskiitu. «Ma usun, et vaatamata meie partnerite poolt ülesnäidatud kannatamatusele jõuame me lõpuks antud küsimuses mõlemapoolselt rahuldava lahenduseni,» ütles Tšižov.

Siiski võib Moskva varsti WTO kaudu Brüsselile vastulöögi anda: informeeritud allika kinnitusel on Moskva ELi hoiatanud omapoolse kaebusega, kui Euroopa Komisjon ei astu käesoleva nädala jooksul samme tühistamaks dumpinguvastaseid lõivusid Vene väetistelt.

ELi sõidukieksport Venemaale oli mullu 10 miljardit eurot ning kattis ligikaudu 40 protsenti sealsest turust. Pärast taaskasutusmaksu rakendumist on ELi müük kukkunud 7 protsenti, kinnitavad euroametnikud.

Lähtuvalt WTO reeglitest on pooltel konsulteerimiseks aega 60 päeva. Kui kokkulepe osutub võimatuks, võib WTO asuda küsimust lahendama. Kui Venemaa WTO hinnangul süüdi jääb, võidakse viimast sundida poliitikat muutma, ähvardades sanktsioonidega.

Detsembris reageeris De Gucht Venemaa romulõivudele – ja tõusvatele tariifidele – vägagi teravalt: «Pärast WTOga liitumist on Venemaa käitunud täpselt vastupidiselt sellele kuidas peaks, kuidas nad lubasid... See on väga häiriv.»

Brüsseli mõttekoja European Centre for International Political Economy direktor Fredrik Erixon nimetas romulõivu «jultunult diskrimineerivaks». Tema meelest on nüüd huvitav, kas Moskva üritab küsimust lahendada või veab selle läbi WTO pikkadest protseduuridest.

«Ma usun ise pigem viimast,» ütles Erixon. «Juba kasvõi selleks, et seada pretsedent: kes Venemaa kohtusse kaebab, peab arvestama raha- ja ajakaoga.»

Copyright The Financial Times Limited 2013

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles