Hiidlased ei taha Leedo uut praami

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hiidlased eelistavad sõita Hiiumaa ja mandri vahel seniste laevadega ning praeguse tihedusega, mitte aga ei unista uutest ja harvemini liinil sõitvatest alustest.
Hiidlased eelistavad sõita Hiiumaa ja mandri vahel seniste laevadega ning praeguse tihedusega, mitte aga ei unista uutest ja harvemini liinil sõitvatest alustest. Foto: Montaaž: BLRT Grupp / Raigo Pajula

Hiidlasi ei rahulda Saaremaa Laevakompanii (SLK) tütarfirma kava tuua sügisest Hiiumaa liinile vaid üks laev, mis hakkaks sõitma iga kolme tunni tagant.



Ettevõtja Vjatšeslav Leedo omanduses oleva SLK tütarfirma Väinamere Liinid saatis Hiiu maavalitsusele kirja, milles teatab, et praegustes majandusoludes on kõige mõistlikum sõita 2010. aastal Rohuküla–Heltermaa liinil ühe suure laevaga, mis väljub iga kolme tunni tagant.

See plaan ei rahulda aga hiidlasi, kes seni said mandrile ja sealt tagasi iga kahe tunni järel, kusjuures esimene praam väljus mõlemalt poolt mugavalt hommikul kella poole seitsme ajal.

Uue graafiku järgi saaks Hiiumaalt mandrile kas kell viis hommikul, mis on liiga vara, või siis kell kaheksa, mis on jälle Tallinna asju ajama jõudmiseks liiga hilja. Ka õhtusel tippajal sooviks hiidlased ristuvaid praame.

Hiiumaa Ettevõtjate Liidu esimees Tanel Malk ütleb, et igasuguste riskide vähendamiseks ja senise graafiku säilitamiseks oleks vaja kindlasti vähemalt kaht laeva. Ta paneb imeks, et kui 28. aprillil majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis asja arutati, polnud kohale kutsutud ainsatki hiidlast.

«Sellest, et sõitma hakkab vaid üks uus laev, oli küll lepingu sõlmimise aegu juttu, aga sellest, et sel juhul kõik ülejäänud ära viiakse, ei rääkinud keegi,» sõnab Malk. «Praegu mängitakse selle peale, et suur laev mahutab rohkem, aga sellele ei mõtle keegi, et ühenduse kvaliteet selle all kannatab. See laev sobiks Saaremaale, kuid on Hiiumaa jaoks selgelt liiga suur.»

Neljapäeval on Hiiumaa ettevõtjail üldkoosolek, kus teema arutuse all, ja tuleval esmaspäeval on kavas minna oma murega riigikogu majanduskomisjoni.

«Nii see küll minna ei saa, nagu laevafirma praegu kavandab, sest sel juhul uus praam mitte ei parandaks saareelanike ja nende külaliste tingimusi, vaid halvendaks olukorda veelgi,» lausub Malk. «Pigem väiksem laev, aga et käiks tihedasti,» võtab ta hiidlaste soovi kokku.

Samas tõdeb Malk, et raske on väljakäidud plaani vastu võidelda, kuna nii laeva omanik SLK kui ka selle operaator Väinamere Liinid on ühes paadis ehk siis kuuluvad mõlemad Leedole, kel on riigiga leping praamiliikluse korraldamiseks saarte ja mandri vahel aastani 2016. Selle kümneaastase lepingu sõlmis oma majandusministriks oleku ajal Edgar Savisaar. Enne seda oli kõne all ka võimalus, et laevad ehitab riik ja annab siis kasutada.

Väinamere Liinide juhataja Urmas Treiel ütleb, et ettepanek jätkata ühe suure praamiga koorus välja ühisel nõupidamisel ministeeriumiametnikega ja see on saadetud arutamiseks ka hiidlastele.

«Uus laev mahutab kaks korda rohkem sõidukeid ja sõidab edasi-tagasi kolme tunniga praeguse nelja tunni asemel, lisaks võtab ka laadimine vähem aega ja autod sõidavad peale rahulikult üksteise järel, jättes piisava käiguvahe,» selgitab ta uue aluse eeliseid.

Treieli sõnul väheneb reiside arv 2010. aastal ühe uue laeva liinile jäädes kümme protsenti ja kui riigi rahalised võimalused paranevad, saab alati teise laeva kõrvale tuua.

Kuna uute laevade kulud on tunduvalt suuremad kui vanadel ja ka reisitasu tuleb vähema arvu reiside pealt vähem, on Väinamere Liinid küsinud riigilt dotatsiooni juurde, kuid otsust selle kohta veel pole.

Kuuldused, nagu ei sobiks uus laev Hiiumaa liinile oma omaduste poolest, sest nõuab sügavamat merd ning on tundlik tuulte suhtes, lükkab Treiel ümber, öeldes, et laev on spetsiaalselt selle liini jaoks ehitatud.

Kaks korda mahukam
Laev    Mahutab sõidukeid    On teel    Graafiku tihedus
Vana    400    2 tundi    2 tunni järel
Uus    800    1,5 tundi    3 tunni järel
Allikas: Väinamere Liinid

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles