Neli tunnust, mille järgi tunneb ära viletsa strateegia

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Male
Male Foto: SCANPIX

California ülikooli juhtimisprofessor Richard P. Rumelt kirjeldab oma hiljuti eestikeelsena ilmunud raamatus «Hea strateegia/Halb strateegia» nelja põhilist tunnust, mille järgi tunneb ära kehva strateegia.

Halba strateegiat ei saa defineerida hea strateegia puudumisena. Halb strateegia kasvab välja teatud kindlatest väärarusaamadest ja juhtimisalastest ebakõladest. Kui te õpite halba strateegiat ära tundma, suureneb märgatavalt te oskus strateegiaid hinnata, mõjutada ja luua, kirjutab Rumelt.

Selleks aga, et halba strateegiat tuvastada, otsige üht või ka mitut selle neljast tunnusest.

Hämamine. See on jutuvada, mis peab jätma mulje nagu oleks tegemist strateegiliste põhimõtete või argumentidega. Hämades kasutatakse sageli ilukõnet (ülespuhutud ja ülemäära keerulisi väljendeid) ning ilmselgelt esoteerilisi põhi­mõtteid, millega püütakse luua mulje, nagu antaks öelduga edasi mingit kõrgelennulist ideed. Hämamine on ilmselgete tõdede pealiskaudne ümbersõnastamine, kasutades selleks kõrgelennulisi sõnakõlkse. Enamjaolt esitletakse hämamist kui ekspertarvamust, ideed või analüüsi.

Üheks lihtsaks näiteks strateegiaalasest hämamisest on ühe suure jaepanga sise­strateegia põhikirjast pärit tsitaat: «Meie põhistrateegia on kliendikeskse vahendamise strateegia.» Peen sõna «vahendamine» ei tähenda tegelikult muud kui seda, et ettevõte võtab vastu hoiused ja laenab need siis kellelegi teisele edasi. Ehk teisisõnu toimib pangana. Sõnakõlks «kliendikeskne» võiks viidata sellele, et pank pakub oma hoiustajatele ja laenajatele parimaid lepingutingimusi ja teenindust. Kui selle panga tegevuspõhimõtteid ja teenuseid aga lähemalt vaadata, ei erine need konkurentide omadest kuigivõrd. Kogu fraas – «kliendikeskne vahendamine» – ei ole muud kui hämamine. Kui lauselt ta kaunikõlaline kate eemaldada, jääb järele üksnes väide: «Meie panga põhistrateegia on olla pank.»

Suutmatus probleemidega tegeleda. Halb strateegia ei suuda probleeme märgata ega tuvastada. Ent kui sa ei suuda aru saada, missuguste probleemidega sa silmitsi seisad, ei saa sa hinnata ka oma strateegia sobivust ega seda paremaks muuta

Eesmärkide võtmine strateegia pähe. Paljud halvad strateegiad kujutavad endast suures osas soovide loetelu, mitte plaane selle kohta, kuidas takistusi ületada. Kõik juhid teadvad väga hästi, et nende ettevõte vajab strateegiat. Kuid paljudele neist strateegilise planeerimise protsess lihtsalt ei meeldi. Rahulolematuse põhjus peitub selles, et suurem osa ette­võtete strateegilistest plaanidest ei ole muud kui kolme või viie aasta jooksev eelarve, mis on koostatud prognoositava turuosa alusel.

Jooksva eelarve nimetamine strateegiliseks plaaniks annab inimestele ekslikke lootusi, nagu võiks sellest kuidagi sidus strateegia kujuneda.

Halvad strateegilised eesmärgid. Strateegilist eesmärki esitatakse kui vahendit mõne muu eesmärgi saavutamiseks. Halvad strateegilised eesmärgid on niisugused eesmärgid, mis ei ole suunatud kriitilise tähtsusega teemadele või mis ei ole teostatavad.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles