Eestisse trügib ookeanitaguse ettevõtte püramiidskeem

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

USA kosmeetikatootja Nu Skin värbab endale Eestisse kaastöölisi oma toodete müügiks, Ühendriikides on ettevõttel aga olnud korduvaid probleeme ametivõimudega, kes kahtlustasid firmat keelatud püramiidskeemi loomises.



Püramiidskeemi käigus värbab firma endale müügiesindajaid, kes omakorda värbavad müügiesindajaid, kes omakorda värbavad müügiesindajaid jne. Iga taseme müügiesindaja ostab oma kauba järgmise taseme müügiesindajalt, mille tulemusena teenivad kõige enam püramiidi tipus olijad ja madalama taseme müügiesindajad tavaliselt kaotavad.

Kuna püramiidskeemide korraldamine on enamikus riikides keelatud, siis arenevad ka nende korraldajate meetodid. Just selliseks keskmisest paremini varjunud püramiidskeemiks peavad kriitikud ka Nu Skini.

Nu Skin müüb erinevaid kosmeetikatooteid, mida juba leidub ka mõnes Eesti ilusalongis, ent praegu toimub Eestis Nu Skini müügivõrgu loomine. Sellega tegeleb mees, kes seni on äriregistri andmetel seotud vaid ühe koduvideoid valmistava firmaga.

USA võimude hammaste vahel

Ta ei olnud Nu Skini tegemistest rääkimisest vaimustatud, ent tunnistas, et müügivõrgustiku loomine käib. Ta nimetas müügiesindajaid «liidriteks» ning lausus, et müügiesindajad teenivad vastavalt müügile.

Mehe sõnul ei osta müügiesindajad kaupa aga firmalt välja, vaid firma maksab neile tasu vastavalt sellele, kui palju nad on suutnud Nu Skinile uusi kliente tuua.

Püramiidskeemi eristamiseks seaduslikust ärist kontrollivad USA võimud, kellele on suunatud firma peamine müügipingutus – edasimüüjatele või lõppklientidele.

Edasimüüjatelt suurema osa oma tulust saavad firmad tegelevad püramiidskeemiga, ent selle varjamiseks üritavad nad tihti jätta muljet, et tegemist on ausa ettevõtmisega, mis keskendub lõpptarbijatelt tulu teenimisele.

Ühendriikides on Nu Skin sattunud püramiidikahtlustega korduvalt ametivõimude hammaste vahele, ent on suutnud võimud oma turjalt maha raputada. Samas leiab internetis palju lehekülgi, kus ettevõtte kaudu raha kaotanud oma muret kurdavad.
Ühe sellise lehekülje loojad on välja arvutanud, et üle 99 protsendi Nu Skiniga seotutest kaotab raha ja alla ühe protsendi on neid, kes teenivad kasumit, mis on seetõttu eriti suur.

Tarbijakaitseameti avalike suhete osakonna juht Hanna Turetski soovitas raha teenimisest huvitatutel meeles pidada, et kõik, mis hiilgab, pole kuld. Tema sõnul tasub väga hoolikalt järele mõelda, kas selliseid pakkumisi tasub vastu võtta.

Turetski soovitas hoiduda pakkumistest, kus kaup tuleb enne edasimüümist kohe välja osta. Samuti soovitas ta vältida firmasid, mis üritavad tulla kohalikule turule, loomata selleks siia omale äriregistris registreeritud esindust, vaid kasutavad kauba maaletoomiseks eraisikutest kontaktisikuid.

Tulevikus tuleb esindus

Nu Skinil kohapealset esindust Eestis pole. Mehe sõnul oodatakse, kuni Baltimaade peale saavutatakse kokku 100 000 euro ehk 1,56 miljoni krooni suurune müügimaht. Seejärel loob firma Baltimaadesse oma esinduse, kes hakkab kaupa siin müüma.
Samas jääb püsima põhimõte, et müügiga tegelevad iseseisvad müügiesindajad, kes teenivad vastavalt tööle ja võivad kanda ka kaotusi.

Turetski hoiatas, et kui edasimüüjal tekib probleeme firmaga, siis on Eesti riigiasutustel teda palju lihtsam aidata kui siis, kui partneriks on eraisik.

NU SKIN

•    Nu Skin on rajatud Ameerika Ühendriikides Utah’ osariigis 1984. aastal. 1990. aastate alguses uurisid USA ametivõimud mitmes osariigis Nu Skini äripraktikaid, kahtlustades firmat püramiidskeemi rajamises.
•    Internetis on mitmeid kodulehekülgi, kus firma endised edasimüüjad kurdavad, et on Nu Skini toodete edasimüüjana palju raha kaotanud, süüdistades firmat püramiidskeemi kasutamises, kus suurem osa rahast tuleb toodete edasimüüjatelt, mitte lõppklientidelt.
•    Tarbijakaitseamet soovitab võrkturunduse puhul uurida internetist firma tausta, eelistada selliseid firmasid, mis ei eelda edasimüüjatelt kohe kauba väljaostmist ja millel on Eestis kohapeal edasimüüjaks ametlik esindus, mitte eraisik.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles