Proovisõit: Nissan Juke Nismo

Kalev Aasmäe
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nissan Juke Nismo
Nissan Juke Nismo Foto: WhatCar?

 Whatcar?-i peatoimetaja Tõnu Tramm uurib, kuidas käitub virtuaalmaailmast pärit Nissan Juke Nismo «päris» maailmas.

Vanasti, kui Ida ja Läänt lahutas raudne eesriie ning Berliini kahte linnaosa eraldas kõrge müür, pidid ida-sakslased panema lapse kohe pärast sündi Trabandi ostujärjekorda.

Laps teadis kogu aeg, et kui ta saab ükskord 18 täis, saab ta omale auto. Mis sest, et plastmassist ja tossava kahetaktilise mootoriga aga ikkagi auto. Tal ei tekkinud mõtetki unistada millestki muust.

Tänapäeval suhteliselt absurdse nähtuse tagant avastasid Jaapanlased väikese tõetera: lojaalseid autostjaid tuleb hakata kasvatama juba maast-madalast. Nõnda löödi 1990ndatel käed Sonyga, kes tõi oma Playstationi mängus Gran Turismo välja Nismo kaubamärgi.

Tähendab see tegelikult ei midagi muud, kui lühendeid sõnapaarist Nissan Motorsport ja tegelikult ulatub selle lühendi ajalugu juba peaaegu poole sajandi tagusesse aega, mil aastal 1964 töötati välja Nissan Skyline 2000GT Nismo võidusõiduauto. Tavaline autoostja ei teadnud Nismost aga suurt midagi.

Seda aastani 1997, mil turule ilmus esimene Playstation Gran Tursimo mäng. Loomulikult haaras see enda haardesse esmalt nooremad mängijad, kelle jaoks sai Nismo hoobilt sama tuttavaks kaubamärgiks, kui vanemale põlvkonnale oli Datsun.

GT akadeemia – virtuaalmaailmast päris võidusõidurajale

Milline oli Nissani idee tegelikult, näitab kõige ilmekamalt Nissan GT Academy. Aastal 2008 kutsus Nissan Europe koos Sony Computer Entertainment Europe ja Polyphony Digital Inc.-ga ellu virtuaalse Gran Turismo võistlussarja, mille võitja sai võimaluse panna end proovile päris võidusõidurajal.

Esimeseks võitjaks osutus hispaanlane Lucas Ordoñez, kes juba aasta hiljem osales FIA GT4 sarjas. Veel paar aastat hiljem sõitis ta Le Mansi 24 tunni sõidus, kust noppis klassivõidu. Jne, jne.

GT akadeemia osutus sedavõrd populaarseks ürituseks, et 2011 aastal korraldati see juba USA-s, 2012 Venemaal ja eraldi sari Saksamaal, lisaks Euroopa ja USA võistlus. Kokku on GT akadeemiast pääsenud päris võistlusauto rooli juba kaheksa noort võidusõidutalenti.

Just toosama - virtuaalmaailmast päris ellu – oligi Nissani eesmärk. Ja seda mitte üksnes motospordi seisukohast vaadatuna, vaid pigem eesmärgil müüa pikemas perspektiivis läbi selle ka rohkem autosid.

Toosama «Nismo» põlvkond on tänaseks kasvanud juba suureks ning võivad lubada endale päris autot. Ja arvestades tõsiasja, et aastal 2012 osales GT Academy digitaalvõistlusel üle maailma ühtekokku 197 844 323 osalejat, siis potentsiaal on meeletu.

Esimene «päris» Nismo: Nissan Juke

Saabus aeg tuua Nismo virtuaalmaailmast päris ellu. Esimesena töötati välja Nissan Juke Nismo erimudel, mille kontseptsiooni esitleti 2011. aasta Le Mansi 24 tunni sõidul. Eelmisel sügisel toimunud Pariisi autonäitusel oli väljas juba tootmisküps Juke Nismo.

Idee oli lihtne: et autot mitte väga kalliks ajada, tuuniti pisut mootorit, vedrustust ja et auto oleks selgelt omalaadsetest eristatav, pandi suurt rõhku disainile.

Nismol on madalam eesmine ja tagumine põrkeraud, küljespoilerid, täiustatud mootorivõre ning õhuvoolu kontrolliv tagaspoiler. Uued stiilsed 18-tollised valuveljed koos laiemate rehvidega parandavad pidamist, punased küljepeeglid ja peen triip ümber kere alaosa näitavad juba eemalt, et tegemist on Nismoga.

Kapoti all on autol Nissani 1,6-liitrise otsepritse ja turboga bensiinimootori tuunitud versioon. Võimsus on kasvanud 140 kW-lt (190 hj) 147 kW-ni (200 hj) ja pöördemoment 240 Nm-lt 250 Nm-ni. Võimsuse kasv ei ole küll suur, kuid see on saavutatud ilma, et kütusekulu oleks kasvanud.

Sõidab nagu päris sportauto

Tavaautoga võrreldes on Juke Nismo tõepoolest sportlik. Jäigem vedrustus ja täiustatud roolisüsteem, samuti on varustuses R35 Nissan GT-R-ilt laenatud veojõu dünaamiline jaotur (ainult nelikveo korral), mis tagab parema pidamise ja suurema stabiilsuse kurvides.

Valida saab esiveolise variandi, millel on kuuekäiguline käsikäigukast, või nelikveolise variandi, millel on spetsiaalselt Nismo jaoks häälestatud seitsmekäiguline variaatorkäigukast (CVT). Värvivalikuid on kolm: valge, must ja hõbedane. Lähitulevikus on oodata ka veel võimsamat Nismo versiooni.

Ka Nismo sisekujunduses on tavamudeliga võrreldes palju eripärast. Uue kujundusega rool, pedaalid, näidikud, käigukanginupp ja ukseviimistlus, mis kõik rõhutavad mudeli sportlikkust. Et võimsust ja kiirust veelgi jõulisemalt toonitada, on Juke Nismo varustuses erilised seemisnahast punaste õmblustega mugavad sportistmed, mis pakuvad kurvides tõhusat tuge.

Proovisõit Hispaanias, Barcelona lähistel, tõestas, et Nissani spordimeeskonna kogemused on olnud auto arendamisel tõepoolest vägagi abiks. Dünaamika ja teelpüsivus on esmaklassilised ning selle autoga vaikselt sõita on sisuliselt võimatu.

Iga detail lausa kutsub auto sportlikkust proovile panema. Vaid üks asi häiris: rooli ei saa pikisuunas liigutada samamoodi, nagu tavamudelil ja see seab juhikoha ergonoomikale olulised piirangud. Kui see aga välja arvata, siis tõepoolest, Nismo on oma nime igati väärt.

Sügisel ilmub müügile juba järgmine Nismo mudel: 370Z Nismo. Kas see ka Eesti autoostjatele kättesaadavaks muutub, pole esialgu veel teada, sest tavalist 370Z meil ei müüa. Põhjuseks tõsiasi, et sellele autole puudub siinkandis ostjaskond.

Juke Nismo jõuab aga müügile juba õige pea. Ja kes päris autot osta ei jaksa, saab temaga sõida kasvõi tavalises Android telefonis, Asphalt 7: Heat nimelises mängus.

Meeldis: juhitavus, stiilne disain

Ei meeldinud: juhikoha ergonoomika

Rohkem pilte auto testimisest näeb siit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles