Suurettevõtted uuendavad autoparki

Gert D. Hankewitz
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Amservi juht Mart Mägi võib sel aastal pisut kergemini hingata, sest masuaegne madalseis on möödas ja müük kasvab taas.
Amservi juht Mart Mägi võib sel aastal pisut kergemini hingata, sest masuaegne madalseis on möödas ja müük kasvab taas. Foto: Liis Treimann

Eesti ettevõtted hakkasid möödunud aastal taas oma autoparke välja vahetama, mis majandussurutise ajal olid vanaks jäänud. Automüüjad loodavad trendi jätkumist ka tänavu.

Kui majandus järsult langema hakkas ning ettevõtete käibed vähenesid, keerati rahakraanid võimalikult kinni. See tähendas ka, et tavaliselt iga liisinguperioodi lõppedes uue auto saanud töötajad pidid paar aastat lisaks oma vana ametiautoga ringi sõitma, sest tööandja pigem pikendas liisinguperioodi kui võttis uue sõiduki.

Möödunud aastal see aga muutus ning firmade majandustulemused lubasid taas sõidukite peale raha kulutada.

«Meie ettevõtete autoliisingu uusmüük kasvas autoparkide väljavahetamise toel 29 protsenti võrdluses varasema, 2011. aastaga,» tunnistas Swedbanki ettevõtete autoliisingu osakonna juht Marko Kiisa, lisades, et kõikidest Eestis müüdavatest uutest autodest kuni 70 protsenti ostab juriidiline isik.

SEB kommunikatsioonijuht Evelin Allas lisas, et tõuke liisinguturu kasvuks andsid mullu riigiasutused, mis oma eelarved 2009. ja 2010. aastal külmutasid, ent mullu taas üles sulatasid. Üheks selliseks näiteks võib tuua päästeameti, ent ka riigifirma Eesti Energia.
Erafirmadest hakkas mullu autosid välja vahetama Tallegg ning selle tütarfirma Rakvere Lihakombinaat.

«HKScan Balti Grupis on meil kinnitatud ühine autopoliitika. Seega toimub nii Rakvere Lihakombinaadis, Talleggis kui ka Eksekos autode vahetus pidevalt, vastavalt liisingulepingute lõppemisele,» selgitas ettevõtte kommunikatsioonijuht Liis Põld.
Mullu vahetas grupp välja 32 sõidukit – varemsoetatud Peugeot’de asemele võeti Škodad. Kokku on lihatootjatel ametiautosid 82.

Uurides, kas ametiautode eelistamisel on aastatega ka mingeid muudatusi toimunud, vastas Põld, et vaid CO2 emissioon on paika pandud.

Swedbanki liisingu andmed näitavad, et ettevõtted võtavad soetatud sõidukit selgelt kui kuluartiklit, kus olulisteks märksõnadeks on kulude prognoositavus, garantii, hoolduse kvaliteet jne.

«See tähendab, et valdav osa ettevõtteid ei otsi Leedust või Saksast endale kasutatud kvaliteetseid, kuid vanu autosid, vaid võtab sama raha eest väiksema klassi uue ja hea varustusega ökonoomsema sõiduki kohalikult teada-tuntud edasimüüjalt, kellega üldjuhul on juba varasem kogemus olemas,» märkis Marko Kiisa.

Seda kinnitavad ka automüüjad, kelle sõnul on võrreldes buumiga hakanud ettevõtted aina enam mõtlema autoga kaasneva kogukulu peale.

«Selge suund on kütusesäästlike autode suunas. Kasvanud on diiselmootorite osakaal,» sõnas Amserv Auto juht Mart Mägi.

Škodade müügiga tegeleva Auto 100 müügijuht Maario Orgla märkis, et enam ei pruugita osta hinnalt kõige soodsamat sõidukit, vaid rolli mängib järelturu väärtus, hoolduste maksumus, samuti kütusekulu, garantii pikkus ja tingimused.

«Varasemalt oldi üsna kinni auto hinnas, kuid nüüd loeb kuumakse, kindlustused ja hooldus. Seega võib väita, et on hakatud rohkem otsa vaatama kuus kuluvale rahasummale,» ütles ta.
Amserv müüs möödunud aastal kokku 3015 uut autot, millest 75 protsenti ostsid ettevõtted. Neist omakorda 50 protsenti moodustasid väikeste autoparkidega ettevõtted, mille autopargis oli vähem kui viis sõidukit.

«Rendiettevõtted eelistasid selgelt Toyotat, tarbesõidukitega parkide eelistus langes kas Opeli või Peugeot’ kasuks. Protsentuaalselt oli kõige suurem äri­klientide osakaal Peugeot’ müügis (90 protsenti), kõige väiksem aga Chevrolet’ müügis (36 protsenti),» kommenteeris Mägi.
Škodade müügijuhi Maario Orgla sõnutsi lähtuvad ettevõtted autode valikul ennekõike oma spetsiifikast ja vajadusest.

«Üldjuhul ettevõtted, kellel midagi on vaja vedada, eelistavad universaalkerega sõidukeid Octavia Combi või Fabia Combi. Keskastme juhtide seas on üsnagi populaarne Škoda Superb,» märkis ta.
Samas ennustavad automüüjad ja pangad, et tänavu nii hea aasta kui mullu ei tule.

«Mis puutub autoparki, siis suurem väljavahetamine on juba läbi – see jäi eelmisesse aastasse ning puudutas kõiki sektoreid ja autoparke,» märkis Marko Kiisa Swedbankist.

Amserv auto juht Mägi kinnitas sama.
«Sel aastal prognoosime väga suurte parkide vahetamise langust, kuid samas on juba täheldatav väikeettevõtete huvi kasv,» ütles ta.

Samas on ettevõttel juba praegu tellimus 200 uue auto tarnimiseks, mis tuleb tänavu täita.
Auto 100 loodab seevastu, et autode müük jääb mullusega võrreldavale tasemele. «Eelmisel aastal toimusid mõningad suuremat hanked, millest osa õnnestus meil võita. Selleks aastaks prognoosin äriklientide osas üsnagi analoogset käitumist 2012. aastaga,» ütles Orgla.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles