Uuring: negatiivne tagasiside võib olla väga kasulik

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tagasiside.
Tagasiside. Foto: SCANPIX

Negatiivne tagasiside pole alati üdini halb. Küll aga võib lausa kramplik negatiivse tagasiside andmise vältimine lõpuks lausa ohtlikuks osutuda. Kujutage ette, et töötaja teeb vea, kuid mitte keegi ei ütle talle, et see oli viga?

Üldlevinud arvamus on, et positiivne tagasiside on hea ning innustav ja negatiivne mitte eriti ning mõjub pigem demotiveerivalt. Stacey Finkelsteini ja Ayelet Fishbachi hiljutine uuring paneb aga negatiivse tagasiside hoopis teise valgusesse, kirjutab HBR. Positiivne tagasiside suurendab pühendumust ja seotust tehtavad tööga, negatiivne tagasiside aga on informatiivne ja toob välja kohad, kus on vaja rohkem pingutada või asju teisiti teha.

Näiteks kui sa täpselt ei tea, mida sa tegema pead, siis positiivne tagasiside aitab sul püsida optimistlikuna. Eriti vajavad sellist innustamist just algajad töötajad. Kuid kui sa oled juba kogenud ekspert ja sa tead, mida ja kuidas teha on vaja, siis negatiivne tagasiside võib sind aidata tegevuses saavutada tipptulemusi ja täiesti uut taset.

Finkelstein ja Fishbach toovad välja, kuidas erinevat tüüpi info mõjutab ja motiveerib algajaid ning juba kogenud töötajaid. Ameerika tudengitega tehtud katsed näitasid, et algajad eelistasid pigem positiivset tagasisidet ja innustamist, seevastu edasijõudnud eelistasid kriitilisemat instruktorit, kes aitaks neil arendada ka oma nõrgemaid külgi.  

Need uuringud näitavad, et oma alal kogenud inimesed ei ela negatiivse tagasiside hirmus ja nad mõistavad intuitiivselt, et negatiivne tagasiside on võti arenguks, kusjuures positiivne tagasiside ütleb neile seda, mida nad ise juba tegelikult teavad.

Muidugi ei ole soovitus see, et ära iial algaja puhul tema vigadele osuta ning «vana kala» pole vaja tunnustada. Taktitundeliselt vigadele osutamine on kui hea nõuanne ja kindlasti ei peaks juhid muretsema sellepärast, kui osutavad mõne kogenud inimese tehtud vigadele. Nende enesekindlus sellest tõenäoliselt ei kannata, küll aga võib see olla võti töös uuele tasemele jõudmiseks.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles