Rahandusministeerium: Eesti Raudtee eksis kolmel riigihankel

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti Raudtee reisiplatvormide remont Balti jaamas.
Eesti Raudtee reisiplatvormide remont Balti jaamas. Foto: Stanislav Moshkov

Rahandusministeerium leidis kolme Eesti Raudtee läbi viidud hankemenetlust uurides, et väljakuulutamiseta läbirääkimistega hankemenetluse valik ei olnud põhjendatud ning soovitab õigusrikkumise raskust arvestades ettevõttel riigihangete seadust rikkunud isiku või isikud võtta distsiplinaarvastutusele, teatab BNS.

Lisaks teavitab ministeerium järelevalvemenetluse tulemustest oma finantskontrolli osakonda palvega hinnata struktuurivahendite kasutamist ning kaaluda võimaliku tagasinõude esitamist, selgub ministeeriumi kirjast Eesti Raudteele.

Rahandusministeerium kontrollis Eesti Raudtee hankeid reisiplatvormide üleviimiseks eurokõrgusele neljanda etapi täiendavate tööde tellimiseks, täiendavalt 3590 tonni ballastkillustiku ostmiseks ja rööpamäärde soetamiseks – kõigi nende hangete puhul kasutas ettevõte väljakuulutamiseta läbirääkimistega hankemenetlust.

Rahandusministeeriumi hinnangul on sellise menetlusviisi näol tegemist erandliku, kõige vähem läbipaistva ning menetlusliikidest kõige enam riigihanke korraldamise üldpõhimõtteid riivata võiva hankemenetluse liigiga, mistõttu lasub hankijal antud menetlusliigile tuginemisel oluline põhjendamiskohustus.

Riigihangete seaduse kohaselt võib hankija ehitustööde hankelepingu puhul korraldada hankemenetluse väljakuulutamiseta läbirääkimistega hankemenetlusena, kui tellitakse samalt pakkujalt esialgses projektis või hankelepingus mittesisaldunud, kuid esialgses hankelepingus kirjeldatud ehitustööde tegemiseks ettenägematute asjaolude tõttu vajalikuks osutunud täiendavaid ehitustöid, kusjuures selliseid täiendavaid ehitustöid ei saa tehniliselt või majanduslikult esialgse hankelepingu esemest eraldada ilma hankijale suuri kulutusi põhjustamata või on täiendavad ehitustööd esialgse hankelepingu täitmiseks vältimatult vajalikud.

Reisiplatvormide täiendavate tööde tellimise puhul leidis ministeerium Eesti Raudtee põhjendusi analüüsides, et väljakuulutamiseta läbirääkimistega hankemeneteluse valimine ei olnud põhjendatud, kuivõrd pole tõendatud ettenägematute asjaolude ilmnemine täiendavate ehitustööde tellimiseks.

Täiendava ballastkillustiku ostmise puhul leidis ministeerium samuti, et pole tõendatud hankijast sõltumatute ettenägematute asjaolude esinemine ning nende tagajärjel tekkinud hankelepingu kiire sõlmimise äärmine vajadus.

Rööpamäärde ostmisel tõi Eesti Raudtee hankemenetluse liigi valiku põhjendusena välja asjaolu, et asju saab pakkuda ainult teatav pakkuja ainuõiguste kaitsega seotud põhjustel. Ministeerium märkis selle peale, et neile esitatud vastava tõendusmaterjali põhjal pole võimalik järeldada, et Whitmore's Railmaster LF rööpamääret müüb Eestis ainult selleks ainuõigust omav Astrec Baltic OÜ. Samuti pole tõendatud kriteerium, mille kohaselt ainuõiguste kaitsega seotud põhjustel saab hankelepingu sõlmida ainult ühe pakkujaga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles