Estonian Airi lendurid sõdivad puhkuse lühendamise vastu

Gert D. Hankewitz
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Estonian Airi Bombardier Tallinnas.
Estonian Airi Bombardier Tallinnas. Foto: Priit Simson.

Muutuste kütkes Estonian Airi lendurid pole nõus riigi tahtega piirata uue kollektiivlepinguga pilootide puhkust, mis praegu on 38 päeva aastas.

Lendurid kirjutavad tänase Postimehe arvamusloos, et puhkuse vähendamine ja tööaja pikendamine mõjutab oluliselt lennuturvalisust, kuna õigete otsuste tegemiseks peab piloot olema välja puhanud.

«Lenduri loomulik ehk baas-stressitase peab enne lendu olema nii madal, et see ei ületaks kriitilist taset hädaolukorras tegutsedes. See ei ole üksnes piloodi isiklik vastutus. See on ka lennufirma vastutus reisija ees,» märgitakse arvamusloos.

Pilootide sõnul püüab lennufirma juhtkond reeglitest kõrvale hiilida ja tõlgendada neid kommertshuvidest lähtuvalt. «EA piloodid on oma töös pigem konservatiivsed ja leiavad, et lennuohutusega ei käi kaasas piiramatu paindlikkus ja tormakas innovaatilisus.»

Lendurite hinnangul õnnestub nende puhkuse lühendamisega ehk koondada kahe lenduri töökoht, kuid selle kasutegur on näiline, sest pole rehkendatud, kui palju tõuseb haiguspäevade arv, kui üsna stressirohke töö tegija ei saa enam vajalikul määral puhata.

EA lendurite seisukoht on, et reisijate ohutuse huvides peab kollektiivleping tagama järgmist:

1 Õiglane töö- ja puhkeaeg, mis välistab kumulatiivse ja riski suurendava väsimuse ning on reguleeritud ühtse töökorraga ja puhkuse arvestusega.

2 Lendurite vanemusjärjestuse tagamine, mis eelistab suurema erialase töökogemusega ja lojaalseid spetsialiste ning välistab surve värvata piloodi ametikohale piisava reisijateveo kogemuseta lendureid. Lisaks on vanemusjärjestus ainus vahend, mis välistab üksikisikuga manipuleerimise ja seeläbi lendava koosseisu survestamise.

3 Esmased sotsiaalsed garantiid, mis väärtustavad lenduri kui tippspetsialisti staatust ning kujundavad stressivaba töökeskkonna.

4 Seadusega sätestatust suurem koondamishüvitis, sest koondamisele järgneb kohene lendude lõpetamine ja erialase töö leidmisel on uuele lennukitüübile ümberõppimine pikk ja kallis protsess. 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles